Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar Lisesi Çello Dersi Öğretim Programında Yer Alan Türk Müziği Kazanımlarının Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1, 1308 - 1337, 25.12.2019

Öz

Araştırma, Güzel Sanatlar Lisesi çello dersi öğretim programına dayalı kullanılan kitapların Türk müziği kazanımları açısından değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın kabul ettiği Güzel Sanatlar Liseleri (GSL) çello öğretim kitapları incelenmiş; GSL çello öğretmenleri ile 11’inci ve 12’nci sınıf çello öğrencilerinin görüşleri alınmıştır. Araştırma betimsel nitelikte olup veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Geliştirilen görüşme formu geçerlilik ve güvenilirlik açısından değerlendirilmek üzere pilot olarak belirlenen iki farklı Güzel Sanatlar Lisesinde öğretmen ve öğrencilere uygulanmış, elde edilen sonuçlar doğrultusunda görüşme formuna son şekli verilmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda, GSL’de kullanılan çello öğretim kitaplarında yer alan Türk müziği makam dizilerinin işleniş sırasının uygun olduğu, öğrencilerin en çok komalı sesleri icra etmekte ve eserleri göçürme/transpoze yaparak çalmakta zorlandıkları, Türk müziğine ilişkin etüt ve eser sayısının artırılması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. GSL çello öğretim kitaplarının güncellenmesi sırasında, çello öğretmen ve öğrencilerinin görüşlerinin dikkate alınması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Alkaç, G., Kaya, F., (2017). Yükseköğretim kurumlarındaki Türk müziği çalgı eğitimine kanun ve klasik kemençe örneklemi ile genel bir bakış. Fine Arts (NWSAFA), 12(1):17-29, DOI: 10.12739/NWSA.2017.12.1.D0186.
  • Avcı Akbel, B. (2018). Öğretim elemanlarının viyolonsel eğitiminde Türk müziğinin kullanılma durumuna ve öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi Journal of Qualitative Research in Education, 6(2), 84-107. DOI:10.14689/issn.2148 - 2624.1.6c2 s5m.
  • Ayhan, A. (2012). “Sosyal Agların Kuşattıgı Bir Dünyada Çalgı Egitiminde Egitsel Videonun Kullanımının Önemi”. e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (8), 171-178.
  • Cömert, M. ve Erim, A. (2018). Viyolonsel eğitimiyle ilgili araştırma sonuçlarının alana katkısı ve uygulanabilirliği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 107-129.
  • Çoban, S. (2011). “Müzik Ögretmenligi Adaylarının Bireysel Çalgı Egitimi Dersi Dönem Sonu Sınavları İle İlgili Düşünceleri (Marmara Üniversitesi Örnegi)”. Buca Egitim Fakültesi Dergisi, 31, 115-127.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel eğitiminde geleneksel Türk müziğine yönelik bir çalışma modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 28(1), 117-129 [2013].
  • Gök, M. (2006). Öğrenci orkestrasının seslendirdiği eserlere ait viyolonsel partilerinin otokar sevcik Op. 2, 5 numaralı etütte yer alan varyasyonlar açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, E. E. (2005) Müzik öğretmenliği anabilim dallarında viyolonsel eğitiminde türk müziği ürünlerinin kullanılma durumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, E. E. (2010). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda makamsal etüd ve egzersizlerle viyolonsel eğitiminin uygulanabilirliği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kılınç, R. ve Bulut, D. (2017). Güzel sanatlar lisesi viyola öğretmenlerinin lisans eğitimlerinde almış oldukları Türk müziği derslerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Kasım 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 ISSN: 2146-9199.
  • Lehimler, E. (2014). Geleneksel Türk Müziğine Dayalı Viyolonsel Öğretiminde Hüseyni Makamı Öğretimine Yönelik Hazırlanan Çalışma Modelinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18 (3): 163-180
  • M.E.B. (1990). Güzel Sanatlar Lisesi Yönetmeliği. Resmi Gazete: 21.9.1990/20642.
  • M.E.B. (2016). Güzel Sanatlar Lisesi Çello Dersi Öğretim Programı. Ankara 2016.
  • M.E.B. (2018). Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. 10.01.2018 tarihli MEİS Sorgu Modülü.
  • Özder, Z. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Viyolonsel Eğitiminde Motivasyonun Yeri ve Önemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özgen, İ. (2012). Avludaki Ses. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Sun, M. (1969). Türkiye’nin Kültür-Müzik-Tiyatro Sorunları. Ankara: Kültür Yayınları.
  • Tanrıöğen, A. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. ISBN: 978-9944-474-65-8.
  • Taşçı, G. (2012). Türk halk musikisi saz eserlerinin ortaöğretim mesleki keman eğitiminde kullanım olanakları yönüyle incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topalak, Ş. (2013). Güzel Sanatlar Lisesi Çalgı Eğitimi/Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi Cilt 1, Sayı 2, 2013 / Volume 1, Issue 2, 2013 / DOI:10.7816/sed-01-02-08.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

The Assessment of Books Used Based on The Curriculum of Fine Arts High Schools Cello Course in terms of Their Turkish Music Learning Outcomes

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1, 1308 - 1337, 25.12.2019

Öz

This study aims to assess the cello instruction
books used in Fine Arts High Schools in terms of their Turkish music learning
outcomes. In line with this objective, it analyses the cello instruction books
approved by the Board of Education of Ministry of National Education and takes
the opinions of cello instructors and 11th and 12th-grade cello students in
Fine Arts High Schools. The study, which is descriptive in nature, obtains its
data through the semi-structured interview form developed by the researcher.
The developed interview form conducted among teachers and students of two
different Fine Arts High School selected as pilot schools to assess its
validity and reliability provides results for surveys to be finalized. Research
findings suggest that while the teaching order of maqam scales in cello
instruction books used in Fine Arts High Schools is appropriate, the major
difficulties that students experience are the performance of microtones and
transposition of pieces. The study proposes that the number of etude and pieces
regarding Turkish music should be increased
and opinions of both cello teachers and students
should be considered during the revision of cello instruction books of Fine
Arts High Schools.

Kaynakça

  • Alkaç, G., Kaya, F., (2017). Yükseköğretim kurumlarındaki Türk müziği çalgı eğitimine kanun ve klasik kemençe örneklemi ile genel bir bakış. Fine Arts (NWSAFA), 12(1):17-29, DOI: 10.12739/NWSA.2017.12.1.D0186.
  • Avcı Akbel, B. (2018). Öğretim elemanlarının viyolonsel eğitiminde Türk müziğinin kullanılma durumuna ve öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi Journal of Qualitative Research in Education, 6(2), 84-107. DOI:10.14689/issn.2148 - 2624.1.6c2 s5m.
  • Ayhan, A. (2012). “Sosyal Agların Kuşattıgı Bir Dünyada Çalgı Egitiminde Egitsel Videonun Kullanımının Önemi”. e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (8), 171-178.
  • Cömert, M. ve Erim, A. (2018). Viyolonsel eğitimiyle ilgili araştırma sonuçlarının alana katkısı ve uygulanabilirliği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 107-129.
  • Çoban, S. (2011). “Müzik Ögretmenligi Adaylarının Bireysel Çalgı Egitimi Dersi Dönem Sonu Sınavları İle İlgili Düşünceleri (Marmara Üniversitesi Örnegi)”. Buca Egitim Fakültesi Dergisi, 31, 115-127.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel eğitiminde geleneksel Türk müziğine yönelik bir çalışma modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 28(1), 117-129 [2013].
  • Gök, M. (2006). Öğrenci orkestrasının seslendirdiği eserlere ait viyolonsel partilerinin otokar sevcik Op. 2, 5 numaralı etütte yer alan varyasyonlar açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, E. E. (2005) Müzik öğretmenliği anabilim dallarında viyolonsel eğitiminde türk müziği ürünlerinin kullanılma durumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, E. E. (2010). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda makamsal etüd ve egzersizlerle viyolonsel eğitiminin uygulanabilirliği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kılınç, R. ve Bulut, D. (2017). Güzel sanatlar lisesi viyola öğretmenlerinin lisans eğitimlerinde almış oldukları Türk müziği derslerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Kasım 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 ISSN: 2146-9199.
  • Lehimler, E. (2014). Geleneksel Türk Müziğine Dayalı Viyolonsel Öğretiminde Hüseyni Makamı Öğretimine Yönelik Hazırlanan Çalışma Modelinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18 (3): 163-180
  • M.E.B. (1990). Güzel Sanatlar Lisesi Yönetmeliği. Resmi Gazete: 21.9.1990/20642.
  • M.E.B. (2016). Güzel Sanatlar Lisesi Çello Dersi Öğretim Programı. Ankara 2016.
  • M.E.B. (2018). Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. 10.01.2018 tarihli MEİS Sorgu Modülü.
  • Özder, Z. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Viyolonsel Eğitiminde Motivasyonun Yeri ve Önemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özgen, İ. (2012). Avludaki Ses. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Sun, M. (1969). Türkiye’nin Kültür-Müzik-Tiyatro Sorunları. Ankara: Kültür Yayınları.
  • Tanrıöğen, A. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. ISBN: 978-9944-474-65-8.
  • Taşçı, G. (2012). Türk halk musikisi saz eserlerinin ortaöğretim mesleki keman eğitiminde kullanım olanakları yönüyle incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topalak, Ş. (2013). Güzel Sanatlar Lisesi Çalgı Eğitimi/Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi Cilt 1, Sayı 2, 2013 / Volume 1, Issue 2, 2013 / DOI:10.7816/sed-01-02-08.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Uğraş Bu kişi benim 0000-0002-4040-2587

Murat Gök 0000-0002-1349-6856

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uğraş, F., & Gök, M. (2019). Güzel Sanatlar Lisesi Çello Dersi Öğretim Programında Yer Alan Türk Müziği Kazanımlarının Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1308-1337.