BibTex RIS Kaynak Göster

The Competencies Of Primary School Supervisors In The Perceptions Of Supervisors and Teachers

Yıl 2013, Sayı: 21, 1 - 19, 01.12.2013

Öz

In this study, which is in a descriptive scanning model, it is aimed to determine the perceptions of supervisors and teachers working at primary schools about the competency levels of primary school supervisors in the dimensions of management, leadership, instruction and guidance. The population of this study consists of primary school teachers and primary school supervisors working at Malatya downtown at 2008-2009 academic year. The sample of this study consists of 457 teachers working at 25 primary schools that were selected randomly from the population and a total 36 supervisors. The results of this study showed that there were meaningful differences between the views of teachers and supervisors at all items. While the teachers evaluated supervisors as incompetent in all dimensions, the supervisors evaluated themselves as competent in all dimensions. While there were meaningful differences between the views of teachers according to the variables of gender, branch and education level, there were meaningful differences between the views of supervisors only according to the variable of branch.

Kaynakça

  • Arabacı, İ.B. (1995). “İlköğretim Müfettişlerinin Denetim İlkeleri Konusundaki Yeterlikleri (Malatya İli Örneği).” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Atay, K. (1995). “İlköğretim Müfettişlerinin Yeterlikleri.” Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Aydın, M. (2000). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Aydın, H. (2005). Öğretimde Denetim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balcı, B. (2007). “İlköğretim Müfettişleri ve İlköğretim Okulu Müdürlerinin; İlköğretim Müfettişlerinin Rehberlik Rollerini Gerçekleştirme Düzeylerine İlişkin Algıları.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başar, H. (2004). Okulda Denetim. Yüksel Özden (Ed.), Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Başar, H. (2000). Eğitim Denetçisi. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cengiz, C. (1992). Milli Eğitim Bakanlığı Bakanlık Müfettişlerinin Yetiştirilmesi ve Teftişin Geliştirilmesi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Clinton, B.J., Payne, D.A. ve Glickman, C.D. (1983). The Development and Validation of an Instrument to Assess Problem Identification Skills of Instructional Supervisors. Educational and Psychological Measurement, 43 (2), 581–586, 25 Mayıs 2008, http://epm.sagepub.com/
  • Ergun, T. ve Polatoğlu, A. (1984). Kamu Yönetimine Giriş. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Gürsel, M. (1997). Okul Yönetimi. Konya: Mikro Yayınları
  • Henjum, A.E. (1984). Recognizing Personality Differences Among Teachers Can Help Supervisors. NASSP Bulletin, 68, 50–55, 25 Mayıs 2008, http://bul.sagepub.com
  • Holloway, E.L. ve Aposhyan, H.M. (1994). The Supervisor as Teacher, Model, and Mentor for Careers and Psychotherapy. Journal of Career Assessment, 2 (2), 191–197, 25 Mayıs 2008, http://jca.sagepub.com/
  • Hoover, N.L., O'Shea, L.J. ve Carroll, R.G. (1988). The Supervisor-Intern Relationship and Effective Interpersonal Communication Skills. Journal of Teacher Education, 39 (2), 22–27, 25 Mayıs 2008, http://jte.sagepub.com/
  • Jensen, C.M. (1987). “Interpersonal Skills and Other Factors Relating to Public School Yayımlanmamış doktora tezi, East Texas State University, 12 Mart 2006, http://proquest.umi.com/ Toward Developmental Supervision.”
  • Kavas, E. (2005). “İlköğretim Müfettişlerinin Denetim Davranışlarına İlişkin Öğretmen Algı ve Beklentileri.” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli
  • Korkmaz, M. ve Özdoğan, O. (2005). İlköğretim Müfettişlerinin Rehberlik Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), 431–443.
  • Kurnaz, Ö. (2002). “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İlköğretim Müfettişlerinin Yöneticilik, Liderlik, Rehberlik ve Öğreticilik Yeterlikleri Konusundaki Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. (İstanbul İli Beşiktaş İlçesi Örneği).”
  • MEB (2011). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği (Tarih: 24/06/2011, Sayı: 27974).
  • Neal, C.D. (1957). How to become a better supervisor of student teachers. Journal of Teacher Education, 8, 399–402, 25 Mayıs 2008, http://jte.sagepub.com/cgi/reprint/8/4/399
  • Neary, M. (2000). Supporting students’ learning and professional development through the process of continuous assessment and mentorship, Nurse Education Today, 20, 463–474, 15 Mart 2007, www.sciencedirect.com
  • Özmen, F. (2000). Klinik Denetim Öngörüleri Çerçevesinde Denetçi Görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 119–157.
  • Pınardağ, M. (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Denetim Sistemi Uygulamada Karşılaşılan Yapısal ve Mevzuat Sorunları. Türkiye’de Eğitim Yönetimi ve Denetimi Sorunları ve Çözüm Önerileri Toplantısı, 27-28 Nisan 2006, Ankara. http://www.temsen.org.tr/panel_2006.html
  • Taymaz, A.H. (2005). Eğitim Sisteminde Teftiş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TEM-SEN (2004). “Avrupa Birliği Ülkeleri Eğitim Sisteminde Denetleme ve Değerlendirme Yapısı Işığında Türk Eğitim Sisteminde Denetim Sisteminin Yeniden Düzenlenmesine İlişkin Öneriler.” Milli Eğitim Bakanlığı’nda Yeniden Yapılanma ve Eğitim Denetiminde Yeni Yaklaşımlar Konulu Panel, İstanbul.
  • TODAİE (1991). Kamu Yönetimi Araştırması Genel Rapor. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Wanzare, Z. ve da Costa, J.L. (2000). Supervision and Staff Development: Overview of http://bul.sagepub.com Bulletin, 84 (47), 15 Mart 2007
  • Yıldırım, İ. ve Koçak, Ş. (1994). Eğitim Denetiminde İlköğretim Müfettişleri: Yetiştirilmesi http://www.cu.edu.tr/insanlar/kocaks/ilk%C3%B6%C4 %9Fretim%20m%C3%BCfetti%C5%9Fleri.htm Araştırma, Diyarbakır.

DENETMEN VE ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE İL EĞİTİM DENETMENLERİNİN YETERLİKLERİ

Yıl 2013, Sayı: 21, 1 - 19, 01.12.2013

Öz

Bu araştırmada, il eğitim denetmenlerinin yöneticilik, liderlik, öğreticilik ve rehberlik boyutlarındaki yeterliklerine ilişkin ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin ve il eğitim denetmenlerinin algılarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın evrenini, 2008–2009 öğretim yılında Malatya il merkezinde çalışmakta olan ilköğretim okulu öğretmenleri ve il eğitim denetmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla seçilen 25 ilköğretim okulunda görev yapan 457 öğretmen ve toplam 36 il eğitim denetmeninden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, bütün maddelerde denetmenlerin ve öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı farklılıklar bulunduğu görülmüştür.Öğretmenlerin görüşleri arasında cinsiyet, branş ve öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunurken, denetmenlerin görüşleri arasında sadece branş değişkenine göre anlamlı farklılık bulunduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Arabacı, İ.B. (1995). “İlköğretim Müfettişlerinin Denetim İlkeleri Konusundaki Yeterlikleri (Malatya İli Örneği).” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Atay, K. (1995). “İlköğretim Müfettişlerinin Yeterlikleri.” Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Aydın, M. (2000). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Aydın, H. (2005). Öğretimde Denetim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balcı, B. (2007). “İlköğretim Müfettişleri ve İlköğretim Okulu Müdürlerinin; İlköğretim Müfettişlerinin Rehberlik Rollerini Gerçekleştirme Düzeylerine İlişkin Algıları.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başar, H. (2004). Okulda Denetim. Yüksel Özden (Ed.), Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Başar, H. (2000). Eğitim Denetçisi. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cengiz, C. (1992). Milli Eğitim Bakanlığı Bakanlık Müfettişlerinin Yetiştirilmesi ve Teftişin Geliştirilmesi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Clinton, B.J., Payne, D.A. ve Glickman, C.D. (1983). The Development and Validation of an Instrument to Assess Problem Identification Skills of Instructional Supervisors. Educational and Psychological Measurement, 43 (2), 581–586, 25 Mayıs 2008, http://epm.sagepub.com/
  • Ergun, T. ve Polatoğlu, A. (1984). Kamu Yönetimine Giriş. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Gürsel, M. (1997). Okul Yönetimi. Konya: Mikro Yayınları
  • Henjum, A.E. (1984). Recognizing Personality Differences Among Teachers Can Help Supervisors. NASSP Bulletin, 68, 50–55, 25 Mayıs 2008, http://bul.sagepub.com
  • Holloway, E.L. ve Aposhyan, H.M. (1994). The Supervisor as Teacher, Model, and Mentor for Careers and Psychotherapy. Journal of Career Assessment, 2 (2), 191–197, 25 Mayıs 2008, http://jca.sagepub.com/
  • Hoover, N.L., O'Shea, L.J. ve Carroll, R.G. (1988). The Supervisor-Intern Relationship and Effective Interpersonal Communication Skills. Journal of Teacher Education, 39 (2), 22–27, 25 Mayıs 2008, http://jte.sagepub.com/
  • Jensen, C.M. (1987). “Interpersonal Skills and Other Factors Relating to Public School Yayımlanmamış doktora tezi, East Texas State University, 12 Mart 2006, http://proquest.umi.com/ Toward Developmental Supervision.”
  • Kavas, E. (2005). “İlköğretim Müfettişlerinin Denetim Davranışlarına İlişkin Öğretmen Algı ve Beklentileri.” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli
  • Korkmaz, M. ve Özdoğan, O. (2005). İlköğretim Müfettişlerinin Rehberlik Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), 431–443.
  • Kurnaz, Ö. (2002). “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İlköğretim Müfettişlerinin Yöneticilik, Liderlik, Rehberlik ve Öğreticilik Yeterlikleri Konusundaki Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. (İstanbul İli Beşiktaş İlçesi Örneği).”
  • MEB (2011). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği (Tarih: 24/06/2011, Sayı: 27974).
  • Neal, C.D. (1957). How to become a better supervisor of student teachers. Journal of Teacher Education, 8, 399–402, 25 Mayıs 2008, http://jte.sagepub.com/cgi/reprint/8/4/399
  • Neary, M. (2000). Supporting students’ learning and professional development through the process of continuous assessment and mentorship, Nurse Education Today, 20, 463–474, 15 Mart 2007, www.sciencedirect.com
  • Özmen, F. (2000). Klinik Denetim Öngörüleri Çerçevesinde Denetçi Görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 119–157.
  • Pınardağ, M. (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Denetim Sistemi Uygulamada Karşılaşılan Yapısal ve Mevzuat Sorunları. Türkiye’de Eğitim Yönetimi ve Denetimi Sorunları ve Çözüm Önerileri Toplantısı, 27-28 Nisan 2006, Ankara. http://www.temsen.org.tr/panel_2006.html
  • Taymaz, A.H. (2005). Eğitim Sisteminde Teftiş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TEM-SEN (2004). “Avrupa Birliği Ülkeleri Eğitim Sisteminde Denetleme ve Değerlendirme Yapısı Işığında Türk Eğitim Sisteminde Denetim Sisteminin Yeniden Düzenlenmesine İlişkin Öneriler.” Milli Eğitim Bakanlığı’nda Yeniden Yapılanma ve Eğitim Denetiminde Yeni Yaklaşımlar Konulu Panel, İstanbul.
  • TODAİE (1991). Kamu Yönetimi Araştırması Genel Rapor. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Wanzare, Z. ve da Costa, J.L. (2000). Supervision and Staff Development: Overview of http://bul.sagepub.com Bulletin, 84 (47), 15 Mart 2007
  • Yıldırım, İ. ve Koçak, Ş. (1994). Eğitim Denetiminde İlköğretim Müfettişleri: Yetiştirilmesi http://www.cu.edu.tr/insanlar/kocaks/ilk%C3%B6%C4 %9Fretim%20m%C3%BCfetti%C5%9Fleri.htm Araştırma, Diyarbakır.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tezcan Yasan

Mehmet Karakuş

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Yasan, T., & Karakuş, M. (2013). DENETMEN VE ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE İL EĞİTİM DENETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(21), 1-19.