Research Article
BibTex RIS Cite

A RESEARCH ON THE ATTITUDES OF ASSOCIATE DEGREE STUDENTS TOWARDS THE ACCOUNTING COURSES

Year 2020, Volume: 20 Issue: 40, 227 - 236, 28.10.2020
https://doi.org/10.30976/susead.730334

Abstract

This study aims to determine the attitudes of associate degree students towards the accounting courses. In this context, a questionnaire was applied to the students of the Accounting and Tax Applications Department, Vocational School of Social Sciences, Aksaray University and 117 questionnaire data were analyzed in the SPSS 20.0 program. According to the findings, the students' attitudes towards the accounting courses is positive and above the medium level. Also, analyzes are conducted to determine the differences between the demographic characteristics of students and their attitudes towards the accounting courses. According to the findings, the attitudes of the students towards the accounting classes and accounting profession differs by the first year, second year, and others. Besides, the attitudes of the students who have taken an accounting course before university are more positive and the students that attend the department willingly have a more positive attitudes towards the accounting courses.

References

  • Akpınar, S., & Yıldız, Ş. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, 91-114.
  • Aksu, İ., & Oral, T. (2017). Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Algı Tutum Ve Başarı Durumlarına İlişkin Bir Araştırma. Journal Of Social And Humanities Sciences Research, 4(12), 706-717.
  • Aygün, D., & Gerekan, B. (2012). Muhasebe Dersini İlk Defa Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılarının Tespiti: Karşılaştırmalı Bir Alan Araştırması. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi(18).
  • Byrne, D. M., & Willis, P. (2005). Irish secondary students' perceptions of the work of an accountant and the accounting profession. Accounting Education: an International Journal, 14(4), 367-381.
  • Costa, P. d., Gomes, G. d., Rosa, N., & Batalhone, P. P. (2015). An Analysis of Student Perceptions of Introductory Accounting Classes. International Journal of Advances in Management and Economics, 4(4), 39-56.
  • Coşkun, S., Kır, A., & Özbay, F. (2017). Meslek Yüksekokulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Ve Mesleki Eğitimden Beklentilerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Özel Sayı.
  • Çakır, N., Canbaz, S., & Gümüş, S. (2014). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği. Uluslararası Hakemli Pazarlama Ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 2(1).
  • Çelik, M., & Serinkan, C. (2011). Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarda Üniversite Öğrencilerinin Bireysel ve Bölümsel Farklılıkları. MÖDAV(3), 289-321.
  • Ertuğrul, İ., & Özdemir, S. (2014). Muhasebe Dersi Alan Ön Lisans Ve Lisans Öğrencilerinin Derse Yönelik Tutumlarının Tespiti: Ege Bölgesinde Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 204-214.
  • Geiger, M. A., & Ogilby, S. M. (2000). The first course in accounting: students' perceptions and their effect on the decision to major in accounting. Journal of Accounting Education, 18, 63-78.
  • Góis, C., & Brás, F. A. (2013). In the aftermath of the Bologna process: exploring the master students’ perceptions on accounting in two portuguese higher education institutions. The Spanish Journal of Accounting, Finance and Management Education, 4, 34-55.
  • Gör, Y. (2017). Farklı Eğitim Programlarındaki Öğrencilerin Finansal Muhasebe Dersine İlişkin Algılarına Yönelik Bir Uygulama: Çankırı Örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Özel Sayı, 369-380.
  • https://obs.aksaray.edu.tr/oibs/bologna. (2019, 10 21). https://obs.aksaray.edu.tr/oibs/bologna: https://obs.aksaray.edu.tr/oibs/bologna/start.aspx?gkm=074038800355053445636690377563440433342214635485355753333631120 adresinden alındı
  • Kandemir, T., Kardeş, Z., & Baykut, E. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 133-151.
  • Kızıl, C., & Gencer, K. (2016). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Başarısına Etki Eden Faktörlerin Tespiti: Yalova Üniversitesi’nde Bir Uygulama. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 1(2), 67-110.
  • Kutlu, H. A., & Öztürk, S. (2018). Basic Factors That Affect The Students Attitudes Towards Accounting Courses: A Research. Journal of Research in Business, 3(1), 9-30.
  • Loewenthal, K. M. (2004). An introduction to psychological tests and scales (2nd Edition b.). Hove: UK: Psychology Press.
  • Malthus, S., & Fowler, C. (2009). Perceptions of accounting: a qualitative New Zealand study. Pacific Accounting Review, 21(1), 26-47.
  • Marriott, P., & Marriott, N. (2003). Are we turning them on? A longitudinal study of undergraduate accounting students' attitudes towards accounting as a profession. Accounting Education, 12(2), 113-133.
  • Tuğay, O. (2014). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Muhasebe Dersine Yönelik Algıları ve Muhasebe Öğretim Elemanlarından Beklentileri Üzerine Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Aralık, 49-68.
  • Utku, B. D., & Erol, İ. (2015). Lisans Öğrencilerinin Muhasebeye Giriş Dersine Yönelik Algılamalarının Belirlenmesi. Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 1(3), 91-104.
  • Wells, P. K. (2015). New Zealand High School Students’ Perception of Accounting: How and Why Those Perceptions Were Formed. Accounting Education: an international journal, 24(6), 461-479.
  • Wells, P. K. (2015). New Zealand High School Students’ Perception of Accounting: How and Why Those Perceptions Were Formed. Accounting Education: an international journal, 24(6), 461-479.

ÖN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Volume: 20 Issue: 40, 227 - 236, 28.10.2020
https://doi.org/10.30976/susead.730334

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ön lisans öğrencilerinin muhasebe derslerine yönelik tutumlarının tespit edilmesidir. Bu kapsamda, Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları bölümü öğrencilerine anket uygulanarak elde edilen 117 anket verisi SPSS 20.0 programında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin muhasebe derslerine yönelik tutumu olumlu yönde ortanın üzerindedir. Ayrıca araştırmada öğrencilerin demografik özellikleri ile muhasebe derslerine yönelik tutumları arasında farkların tespit edilmesi için analizler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrencinin bulunduğu sınıf ile muhasebe derslerine ve muhasebe mesleğine yönelik tutumu farklılaşmaktadır. Üniversite öncesinde muhasebe dersi almış olan öğrencilerin muhasebe derslerine yönelik tutum ortalamaları daha olumludur. Ayrıca okuduğu bölümü isteyerek tercih eden öğrencilerin muhasebe derslerine yönelik tutumları olumlu yönde daha yüksektir.

References

  • Akpınar, S., & Yıldız, Ş. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, 91-114.
  • Aksu, İ., & Oral, T. (2017). Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Algı Tutum Ve Başarı Durumlarına İlişkin Bir Araştırma. Journal Of Social And Humanities Sciences Research, 4(12), 706-717.
  • Aygün, D., & Gerekan, B. (2012). Muhasebe Dersini İlk Defa Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılarının Tespiti: Karşılaştırmalı Bir Alan Araştırması. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi(18).
  • Byrne, D. M., & Willis, P. (2005). Irish secondary students' perceptions of the work of an accountant and the accounting profession. Accounting Education: an International Journal, 14(4), 367-381.
  • Costa, P. d., Gomes, G. d., Rosa, N., & Batalhone, P. P. (2015). An Analysis of Student Perceptions of Introductory Accounting Classes. International Journal of Advances in Management and Economics, 4(4), 39-56.
  • Coşkun, S., Kır, A., & Özbay, F. (2017). Meslek Yüksekokulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Ve Mesleki Eğitimden Beklentilerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Özel Sayı.
  • Çakır, N., Canbaz, S., & Gümüş, S. (2014). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği. Uluslararası Hakemli Pazarlama Ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 2(1).
  • Çelik, M., & Serinkan, C. (2011). Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarda Üniversite Öğrencilerinin Bireysel ve Bölümsel Farklılıkları. MÖDAV(3), 289-321.
  • Ertuğrul, İ., & Özdemir, S. (2014). Muhasebe Dersi Alan Ön Lisans Ve Lisans Öğrencilerinin Derse Yönelik Tutumlarının Tespiti: Ege Bölgesinde Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 204-214.
  • Geiger, M. A., & Ogilby, S. M. (2000). The first course in accounting: students' perceptions and their effect on the decision to major in accounting. Journal of Accounting Education, 18, 63-78.
  • Góis, C., & Brás, F. A. (2013). In the aftermath of the Bologna process: exploring the master students’ perceptions on accounting in two portuguese higher education institutions. The Spanish Journal of Accounting, Finance and Management Education, 4, 34-55.
  • Gör, Y. (2017). Farklı Eğitim Programlarındaki Öğrencilerin Finansal Muhasebe Dersine İlişkin Algılarına Yönelik Bir Uygulama: Çankırı Örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Özel Sayı, 369-380.
  • https://obs.aksaray.edu.tr/oibs/bologna. (2019, 10 21). https://obs.aksaray.edu.tr/oibs/bologna: https://obs.aksaray.edu.tr/oibs/bologna/start.aspx?gkm=074038800355053445636690377563440433342214635485355753333631120 adresinden alındı
  • Kandemir, T., Kardeş, Z., & Baykut, E. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 133-151.
  • Kızıl, C., & Gencer, K. (2016). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Başarısına Etki Eden Faktörlerin Tespiti: Yalova Üniversitesi’nde Bir Uygulama. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 1(2), 67-110.
  • Kutlu, H. A., & Öztürk, S. (2018). Basic Factors That Affect The Students Attitudes Towards Accounting Courses: A Research. Journal of Research in Business, 3(1), 9-30.
  • Loewenthal, K. M. (2004). An introduction to psychological tests and scales (2nd Edition b.). Hove: UK: Psychology Press.
  • Malthus, S., & Fowler, C. (2009). Perceptions of accounting: a qualitative New Zealand study. Pacific Accounting Review, 21(1), 26-47.
  • Marriott, P., & Marriott, N. (2003). Are we turning them on? A longitudinal study of undergraduate accounting students' attitudes towards accounting as a profession. Accounting Education, 12(2), 113-133.
  • Tuğay, O. (2014). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Muhasebe Dersine Yönelik Algıları ve Muhasebe Öğretim Elemanlarından Beklentileri Üzerine Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Aralık, 49-68.
  • Utku, B. D., & Erol, İ. (2015). Lisans Öğrencilerinin Muhasebeye Giriş Dersine Yönelik Algılamalarının Belirlenmesi. Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 1(3), 91-104.
  • Wells, P. K. (2015). New Zealand High School Students’ Perception of Accounting: How and Why Those Perceptions Were Formed. Accounting Education: an international journal, 24(6), 461-479.
  • Wells, P. K. (2015). New Zealand High School Students’ Perception of Accounting: How and Why Those Perceptions Were Formed. Accounting Education: an international journal, 24(6), 461-479.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Apak 0000-0002-5404-0361

Publication Date October 28, 2020
Submission Date April 30, 2020
Acceptance Date October 26, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 20 Issue: 40

Cite

APA Apak, İ. (2020). ÖN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 20(40), 227-236. https://doi.org/10.30976/susead.730334