Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gelir Yönetimi Uygulamalarının Konaklama İşletmelerine Katkısı: Kuşadası Örneği

Yıl 2023, Sayı: 16, 107 - 121, 31.12.2023

Öz

Sınırlı kapasiteye sahip ve stoklanamayan ürün ve hizmetlere sahip işletmeler; yiyecek-içecek işletmeleri, araç kiralama şirketleri, sağlık sektörü gibi birçok sektör, gelir yönetimi uygulamalarından faydalanmaktadır. Günümüzde gelir yönetimi uygulamalarını havayollarından sonra en çok uygulayan sektör turizm sektörüdür. Turizmin en önemli yapılarından biri olan konaklama işletmelerinde satılamayan her oda işletmenin kaybına neden olmaktadır. Doğru gelir yönetimi uygulamaları ile bu kaybın önüne geçmek ve işletme için karlılık sağlamak mümkündür. Gelir yönetimi uygulayan işletmeler kısa dönem gelirlerini ve uzun dönem karlılıklarını artırmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, konaklama işletmelerinde karlılığı maksimize etmeye yönelik gelir yönetimi uygulamalarının işletmeye katkısını incelemek ve işletme yöneticilerinin gelir yönetimi konusundaki bilgi düzeylerini ölçmektir. Çalışmada Kuşadası'ndaki 4 ve 5 yıldızlı otellerin yöneticilerine bir anket uygulanmıştır. Ankette yöneticilerin sosyodemografik özellikleri, çalıştıkları işletmelerin özellikleri ve gelir yönetimine ilişkin görüşleri ile ilgili sorular yer almaktadır. İşletmenin hedefleri ile gelir yönetimi uygulamaları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Araştırmada 5 yıldızlı konaklama işletmelerinin 4 yıldızlı konaklama işletmelerine göre gelir yönetimi uygulamalarından daha fazla yararlandığı sonucuna ulaşılmıştır. İşletmelerde kullanılan gelir yönetimi uygulamaları işletmenin müşteri kitlesini artırmakta, hizmet verimliliğini yükseltmekte, işletmenin rekabet gücünü artırmakta ve işletmenin müşteriler nezdindeki imajını olumlu yönde etkilemektedir.

Kaynakça

  • Aras, S. (2016). Otel İşletmelerinde Gelir Yönetimi Uygulamaları: İzmir’deki Dört ve Beş Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Arıkan, E., Parlakkaya, R. (2020). Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Gelir Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(75), 1255-1274.
  • Baş, M. (2008). Gelir Yönetiminde Dinamik Kapasite Yönetimi Simülasyonu ve Bir Hava Yolu Şirketinde Uygulanması. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Çuhadar, M., Çuhadar, Y. (2017). Effects of All Inclusive System on Food and Beverage Management in Lodging Properties: The Case of Bodrum District. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 439-453.
  • Doğaner, S. (2012). Türkiye Ulaşım Sistemleri Turizm ve Çevre İlişkileri. Coğrafya Dergisi, 1 (6).
  • Güçlü, A. (2021). Türkiye’de Turizm Politikaları Kapsamında Yerel Yönetimlerin Turizm Sektörüne Yönelik Uygulamalarına Turizm işletmelerinin Bakış Açısı: Alanya Örneği (Doktora Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Gürel, A., Kayar, Y. (2016). Gelir Yönetiminin Hizmet Sektöründeki Yeri. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (44).
  • Güzel, S. Ö., Uzut, İ., Mengü, C., ve Şahin, M, A. (2022). Turizm İşletmelerinde Gelir Yönetimi. İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • Hacıoğlu, İ. (2011). Gelir Yönetimi ve Türkiye’deki Havayolu İşletmelerinde Gelir Yönetimi Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Trakya: Trakya Üniversitesi.
  • İvanov, S. (2014). Hotel Revenue Management: From Theory To Practice. Varna: Zangador.
  • Ivanov, S. ve Zhechev, V. (2012). Otel Gelir Yönetimi – Kritik Bir Literatür Taraması. Turizm: Uluslararası Disiplinler Arası Bir Dergi, 60 (2), 175-197.
  • Karasakal, S. (2015). Konaklama İşletmelerinde Web Tabanlı Pazarlama: Kapadokya Bölgesinde Bulunan Konaklama İşletmelerinde E-Posta Yönetimi Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Korkmaz, S., Z. (2014). Küçük ve Orta Ölçekli Konaklama İşletmelerinin Odalar Bölümünde Gelir Yönetimi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul:Kemerburgaz Üniversitesi.
  • Koşan, L., ve Türkseven, Y., Ç (2022). Otel İşletmelerinde Gelir Yönetimi Süreci Üzerine Bir Değerlendirme. Turizm Ekonomi ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 71 – 90.
  • Meterelliyoz, M., Aygül, T., (2014). Gelir Yönetimi Metodlarının Türkiye Otelcilik Sektörüne Uygulanması.Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 85-110.
  • Ören, E. V. (2005). Otel İşletmelerinde Getiri Yönetimi (Yıeld Management) ve Antalya Bölgesindeki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Antakya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Özbey, R. E (2019). Otel İşletmelerinde Gelir Yönetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Süklüm, N. (2006). Türkiye'de Hizmet Sektöründeki Turizm İşletmelerinde Uygulanan" Herşey Dahil" Sisteminin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkisinin Ölçümlenmesi ve Bir Alan Araştırması (Yüksek Lisans Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Şenel, S. A. (2007). Turizm Sektöründe Yatırım Kararları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007 (1), 1-12.
  • Unurlu, Ç. (2010). Otel İşletmelerinin Odalar Bölümünde Gelir Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulamaları (Yüksek Lisans Tezi). Trakya: Trakya Üniversitesi. URL1:(https://kuto.org.tr/tr/kusadasi/turizmi/#:~:text=Ku%C5%9Fadas%C4%B1%27nda%3B%20K%C3%BClt%C3%BCr%20ve%20Turizm,%2C%20yatak%20say%C4%B1s%C4%B1%2024.086%27d%C4%B1r). Kuşadası’nda bulunan 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinin sayısı. (E.T. 31.12.2022).
  • Yeoman, I. (2016), TheHistory of RevenueandPricing Management – 15 Years and more. Journal of Revenue and Pricing Management, 15(3-4), 185-196.

Contribution of Revenue Management Practices to Accommodation Businesses: The Case of Kuşadası

Yıl 2023, Sayı: 16, 107 - 121, 31.12.2023

Öz

Companies, which later started to be applied in many sectors. Businesses with limited capacity and non-stockable products and services, for example, Many sectors, such as food and beverage businesses, car rental companies, and the health sector, benefit from revenue management applications. Today, the sector that implements revenue management practices the most after airlines is the tourism sector. Every room that cannot be sold in accommodation businesses, which is one of the most important structures of tourism, causes the loss of the business. With the right revenue management practices, it is possible to prevent this loss and provide profitability for the business. Businesses that implement revenue management increase their short-term revenues and their long-term profitability. The main purpose of this study is to examine the contribution of revenue management practices aimed at maximizing profitability in accommodation businesses and to measure the knowledge level of business managers about revenue management. In the study, a questionnaire was applied to the managers of 4- and 5-star hotels in Kuşadası. In the questionnaire, there are questions about the sociodemographic characteristics of the managers, the characteristics of the companies they work for, and their opinions about income management. A significant difference was found between the goals of the business and the revenue management practices. It has been concluded that 5-star lodging businesses benefit more from revenue management applications than 4-star lodging enterprises. Revenue management practices used in businesses increase the customer base of the business, increase service efficiency, increase the competitiveness of the business, and positively affect the image of the business among customers.

Kaynakça

  • Aras, S. (2016). Otel İşletmelerinde Gelir Yönetimi Uygulamaları: İzmir’deki Dört ve Beş Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Arıkan, E., Parlakkaya, R. (2020). Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Gelir Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(75), 1255-1274.
  • Baş, M. (2008). Gelir Yönetiminde Dinamik Kapasite Yönetimi Simülasyonu ve Bir Hava Yolu Şirketinde Uygulanması. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Çuhadar, M., Çuhadar, Y. (2017). Effects of All Inclusive System on Food and Beverage Management in Lodging Properties: The Case of Bodrum District. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 439-453.
  • Doğaner, S. (2012). Türkiye Ulaşım Sistemleri Turizm ve Çevre İlişkileri. Coğrafya Dergisi, 1 (6).
  • Güçlü, A. (2021). Türkiye’de Turizm Politikaları Kapsamında Yerel Yönetimlerin Turizm Sektörüne Yönelik Uygulamalarına Turizm işletmelerinin Bakış Açısı: Alanya Örneği (Doktora Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Gürel, A., Kayar, Y. (2016). Gelir Yönetiminin Hizmet Sektöründeki Yeri. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (44).
  • Güzel, S. Ö., Uzut, İ., Mengü, C., ve Şahin, M, A. (2022). Turizm İşletmelerinde Gelir Yönetimi. İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • Hacıoğlu, İ. (2011). Gelir Yönetimi ve Türkiye’deki Havayolu İşletmelerinde Gelir Yönetimi Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Trakya: Trakya Üniversitesi.
  • İvanov, S. (2014). Hotel Revenue Management: From Theory To Practice. Varna: Zangador.
  • Ivanov, S. ve Zhechev, V. (2012). Otel Gelir Yönetimi – Kritik Bir Literatür Taraması. Turizm: Uluslararası Disiplinler Arası Bir Dergi, 60 (2), 175-197.
  • Karasakal, S. (2015). Konaklama İşletmelerinde Web Tabanlı Pazarlama: Kapadokya Bölgesinde Bulunan Konaklama İşletmelerinde E-Posta Yönetimi Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Korkmaz, S., Z. (2014). Küçük ve Orta Ölçekli Konaklama İşletmelerinin Odalar Bölümünde Gelir Yönetimi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul:Kemerburgaz Üniversitesi.
  • Koşan, L., ve Türkseven, Y., Ç (2022). Otel İşletmelerinde Gelir Yönetimi Süreci Üzerine Bir Değerlendirme. Turizm Ekonomi ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 71 – 90.
  • Meterelliyoz, M., Aygül, T., (2014). Gelir Yönetimi Metodlarının Türkiye Otelcilik Sektörüne Uygulanması.Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 85-110.
  • Ören, E. V. (2005). Otel İşletmelerinde Getiri Yönetimi (Yıeld Management) ve Antalya Bölgesindeki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Antakya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Özbey, R. E (2019). Otel İşletmelerinde Gelir Yönetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Süklüm, N. (2006). Türkiye'de Hizmet Sektöründeki Turizm İşletmelerinde Uygulanan" Herşey Dahil" Sisteminin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkisinin Ölçümlenmesi ve Bir Alan Araştırması (Yüksek Lisans Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Şenel, S. A. (2007). Turizm Sektöründe Yatırım Kararları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007 (1), 1-12.
  • Unurlu, Ç. (2010). Otel İşletmelerinin Odalar Bölümünde Gelir Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulamaları (Yüksek Lisans Tezi). Trakya: Trakya Üniversitesi. URL1:(https://kuto.org.tr/tr/kusadasi/turizmi/#:~:text=Ku%C5%9Fadas%C4%B1%27nda%3B%20K%C3%BClt%C3%BCr%20ve%20Turizm,%2C%20yatak%20say%C4%B1s%C4%B1%2024.086%27d%C4%B1r). Kuşadası’nda bulunan 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinin sayısı. (E.T. 31.12.2022).
  • Yeoman, I. (2016), TheHistory of RevenueandPricing Management – 15 Years and more. Journal of Revenue and Pricing Management, 15(3-4), 185-196.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Yönetim Muhasebesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semih Büyükipekçi 0000-0002-5617-4021

Bilge Deniz Gök 0000-0002-1901-2066

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2023
Kabul Tarihi 11 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Büyükipekçi, S., & Gök, B. D. (2023). Contribution of Revenue Management Practices to Accommodation Businesses: The Case of Kuşadası. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi(16), 107-121.