An important development task for university students is to complete their education and join the labour market. Therefore, understanding and exploring students' concerns about getting a job seems to be a noteworthy area in supporting their career development. The present study aims to explore the concerns of university students about employment. Semi-structured focus group interviews were conducted with 16 third- and fourth-year Turkish university students (8 females and 8 males) from various departments. The participants responded to questions such as what they thought about finding a job after graduation and how individual and contextual factors affected their concerns. The data were analyzed using thematic analysis in accordance with the Ecological Theory framework and The Systems Theory Framework of career development. Consequently, employment anxiety appeared in the factors that were individual, close-circle, labor market, and systematic. Further, findings showed that participants also had concerns about underemployment as well as unemployment. In light of the findings, implications and recommendations regarding career counseling and career development were discussed.
Selçuk University Faculty of Education Ethics Ethics Committee, Date 22.08.2022, Number: E.343875
Üniversite öğrencilerinin önemli bir gelişim görevi eğitimlerini tamamlayıp iş gücü piyasasına katılmalarıdır. Bu bağlamda, öğrencilerin iş bulmaya ilişkin endişelerinin anlaşılması, kariyer gelişimlerini desteklemede önemli görünmektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin iş bulma ve istihdam edilme konusundaki endişelerini araştırmayı amaçlamaktadır. Katılımcılar üniversitelerin çeşitli bölümlerinde okuyan 3. ve 4. sınıf 16 üniversite öğrencisinden (8 kadın ve 8 erkek) oluşmaktadır. Katılımcılar ile yarı yapılandırılmış odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Odak grup görüşmelerinde, katılımcıların mezun olduktan sonra iş bulma konusunda ne düşündükleri ve bireysel ile bağlamsal faktörlerin bu endişelerini nasıl etkilediği gibi sorular yer almıştır. Elde edilen veriler, Ekolojik Kuram ve Kariyer Gelişiminin Sistem Teorisi çerçevesinde tematik analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcıların istihdam kaygısının bireysel, yakın çevresel, işgücü piyasasına ilişkin ve sistematik faktörler ile çerçevelendiği görülmüştür. Ayrıca, bulgular katılımcıların işsizliğin yanı sıra eksik istihdam konusunda da endişeleri olduğunu göstermiştir. Bulgular ışığında, kariyer danışmanlığı ve kariyer gelişimine ilişkin çıkarımlar ve öneriler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Career Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 30, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | January 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |