Research Article
BibTex RIS Cite

Medya Ekonomisinin Teorik, Yönetim ve Teknolojik Yönleri

Year 2017, Volume: 2 Issue: 8, 90 - 95, 28.12.2017
https://doi.org/10.23834/isrjournal.357549

Abstract

Medya, günümüzde ekonomiyle aynı yapıda
olan ekonomik bir güç haline gelmiştir. Kaynakları, iş alanları, sermaye
yatırımları ile milli ekonomi içinde geniş bir ticaret sektörü olarak karşımıza
çıkmaktadır. Medya ekonomisi, ekonomi teorilerinin ve kavramlarının medya
endüstrisi üzerinden incelenmesidir. Medya ekonomisi, işletme faaliyetlerini
ifade etmek için kullanılan bir terimdir. Çeşitli medya endüstrilerinde çıktı
üreten ve satan firmaların finansal faaliyetlerini anlatmaktadır. Medya
ekonomisi, yazılı medya ve yayıncılık gibi geleneksel medya ve internet gibi
yeni medyanın da yer aldığı her medya biçimini kapsamaktadır. Medya ekonomisi
geniş ve çeşitli bir kavramdır. Medyanın politika, pazar ve medya şirketlerinin
uygulamaları ve performans gibi ekonomik konularını içermektedir. Bu makalede,
medya ekonomisi araştırmalarındaki temel teori, paradigmaları ve medya
ekonomisinin geniş iletişim bilimi alanına katkılarını gözden geçirerek
açıklamak amaçlanmaktadır. Ayrıca, bilgiyi üreten ve dağıtan medyadaki mevcut
kavramların yanı sıra izleyici-okuyucu-kullanıcı arasında çok öngörülemeyen bir
medya ekonomisi kavramını üzerinde durulmuştur.

References

  • Albarran, Alan B., (2017) The Media Economy, Second Edition, Yayıncı Routledge, New York.
  • Albarran, Alan B. and Dimmick, John (1996). Concentration and economics of multiformity in the communication industries. The Journal of Media Economics, (9)4, 41-50
  • Ford, G. S., & Jackson, J. D. (2000). Preserving free television? Some empirical evidence on the efficacy of must-carry. Journal of Media Economics, J MEDIA ECO, 13(1)
  • Goff, David H. (2008) ‘Global Media Management and Economics’ Handbook Of Media Management and Economıcs, University of West Georgia, Erlbaum Assocıates, Publıshers, New Jersey London.
  • Kuyucu, Mihalis (2014) Medya Ekonomisi ve Başrol Oyuncuları: Bugünün ve Yarının Medya Aktörlerinin Gözünde Reklamcılar ve tüketiciler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC January.
  • Murdock, Graham and Golding, Peter (2016) Political economy and media production: a reply to Dwyer, Media, Culture & Society Vol. 38(5) 763–769
  • Owers, James Carveth, Rod and Alexander, Alison (2004) An Introduction to Media Economics Theory and Practice, Media Economics Theory and Practice Third Edition, Edited by Alison Alexander, James Owers, Rod Carveth, C. Ann Hollifield, Albert N. Greco, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Picard, Robert G., (1989). Media Economics: Concepts and Issues. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Tarhan, Ahmet ve Fidan, Zühal (2016) ‘Siyasal Halkla İlişkilerde Medya Yönetiminin Rolü ve Önemi: 1 Kasım 2015 Erken Genel Seçimleri Örneği’, 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları, Editör: Şükrü Balcı, Literatür Akademi, Konya.
  • Wirth Michael O. and Bloch, Harry (2009) Industrial Organization Theory and Media Industry Analysis Pages 15-26, Published online: 17 Nov 2009

Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy

Year 2017, Volume: 2 Issue: 8, 90 - 95, 28.12.2017
https://doi.org/10.23834/isrjournal.357549

Abstract

Today, the media has become an economic
force with the same structure as the economy. Resources, business areas,
capital investments and the national economy as a wide range of trade is
emerging as a confrontation. Media economy is the study of economic theories
and concepts through the media industry. The media economy is a term used to
describe business activities. Various media describe the financial activities
of firms producing and selling output in the industry. The media economy
includes traditional media such as print media and publishing, and every media
format in which new media such as the internet are involved. Media economy is a
broad and diverse concept. It includes economic aspects such as the practices
and performance of the media policy, market and media companies. In this
article, it is aimed to explain the basic theories, paradigms in media economy
researches and their contribution to the field of broad communication knowledge
of the media economy. In addition, the concept of a media economy that is not
very predictable between viewer-reader-user as well as existing concepts in the
media that produces and distributes information is emphasized.

References

  • Albarran, Alan B., (2017) The Media Economy, Second Edition, Yayıncı Routledge, New York.
  • Albarran, Alan B. and Dimmick, John (1996). Concentration and economics of multiformity in the communication industries. The Journal of Media Economics, (9)4, 41-50
  • Ford, G. S., & Jackson, J. D. (2000). Preserving free television? Some empirical evidence on the efficacy of must-carry. Journal of Media Economics, J MEDIA ECO, 13(1)
  • Goff, David H. (2008) ‘Global Media Management and Economics’ Handbook Of Media Management and Economıcs, University of West Georgia, Erlbaum Assocıates, Publıshers, New Jersey London.
  • Kuyucu, Mihalis (2014) Medya Ekonomisi ve Başrol Oyuncuları: Bugünün ve Yarının Medya Aktörlerinin Gözünde Reklamcılar ve tüketiciler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC January.
  • Murdock, Graham and Golding, Peter (2016) Political economy and media production: a reply to Dwyer, Media, Culture & Society Vol. 38(5) 763–769
  • Owers, James Carveth, Rod and Alexander, Alison (2004) An Introduction to Media Economics Theory and Practice, Media Economics Theory and Practice Third Edition, Edited by Alison Alexander, James Owers, Rod Carveth, C. Ann Hollifield, Albert N. Greco, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Picard, Robert G., (1989). Media Economics: Concepts and Issues. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Tarhan, Ahmet ve Fidan, Zühal (2016) ‘Siyasal Halkla İlişkilerde Medya Yönetiminin Rolü ve Önemi: 1 Kasım 2015 Erken Genel Seçimleri Örneği’, 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları, Editör: Şükrü Balcı, Literatür Akademi, Konya.
  • Wirth Michael O. and Bloch, Harry (2009) Industrial Organization Theory and Media Industry Analysis Pages 15-26, Published online: 17 Nov 2009
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hülya Semiz Türkoğlu

Publication Date December 28, 2017
Submission Date November 24, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 8

Cite

APA Semiz Türkoğlu, H. (2017). Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy. The Journal of International Scientific Researches, 2(8), 90-95. https://doi.org/10.23834/isrjournal.357549