The aim of this study is to examine the views of the
counselor candidates about supervision process which carried out at the fourth
grade level of the psychological counseling and guidance undergraduate program.
Manisa Celal Bayar University psychological counseling and guidance program
senior students are the participants of the study. 16 (8 male, 8 female) volunteer senior students who finished the supervision
process succesfully selected through the purposive sampling method.
Phenomenological research design which is one of qualitative research methods
was used in the study. The data çollected through two separate focus group
interviews and analyzed by two experts. The findings point out four themes; the
nature of supervisor- supervisee relationship, the quality of the supervision
process, contributions of supervision to the counseling process and
contributions of supervision to professional-personal development. The findings
of the study were discussed in the light of the literature and suggestions were
offered to researchers and practitioners.
Bu araştırmanın amacı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
lisans programı dördüncü sınıf düzeyinde yürütülen süpervizyon sürecine ilişkin
psikolojik danışman adaylarının görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın
katılımcıları, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik
Danışmanlık lisans programı son sınıf öğrencileridir. Örnekleme yöntemi olarak
amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmış ve süpervizyonu tamamlamış, gönüllü 16 (8
erkek, 8 kadın) öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın deseni,
nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenolojik araştırma deseni olarak
belirlenmiştir. Araştırmada veriler iki ayrı odak grup görüşmesi ile elde
edilmiş ve iki akademisyen tarafından değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde
içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Elde edilen bulgulardan danışman-süpervizör ilişkisinin niteliği,
süpervizyon sürecinin niteliği, süpervizyonun danışma sürecine katkısı ve süpervizyonun mesleki-kişisel gelişime
katkısı olmak üzere dört tema ortaya çıkmıştır. Bulgular alanyazın ışığında
tartışılmış, araştırmacı ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | August 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |