Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kodály Metodundan Uyarlanan Deşifre Şarkı Söyleme Uygulamaları

Yıl 2017, , 1683 - 1701, 08.12.2017
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363960

Öz

Bu çalışmada Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik
Bölümünde öğrenim gören öğrencilerin bireysel ses eğitimi dersinde bir ses
eğitimi uzmanı tarafından seçilen şarkıları deşifre edememesi, bu sebeple
düzenli ve sistematik çalışmalar yapılamaması problem durumunu oluşturmaktadır.
Çalışmanın amacı Kodály metodundan uyarlanan çalışmaların bireysel ses eğitimi
dersinde uygulanması ve çalışmaya katılan öğrencilerin örnek eserleri bu sayede
daha etkili çalışmalarını sağlamaktır. Araştırma verilerini elde etmek için
yarı yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmış ve çalışmaya katılan Erciyes
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümünde öğrenim gören 1 ve 2.
sınıf öğrencilerinden 7 öğrenciyle uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre bireysel
ses eğitimi dersinde çalışılan örnek parçanın hem ritmik yapısına hem
melodisine “zi,ze,za,zo”  heceleri ile çalışılabilir. Bir nefes
çalışması olarak ritmik artikülasyon çalışmaları “l” ve “r” ünsüzlerinin
tekrarlanması sonucu ağızdan çıkan “lıl”
ya da “rır” heceleri ile yapılabilir.
Hem
nefes hem de ritim çalışmalarını bir arada daha iyi yapabilmek için örnek
parçanın ezgisi “za” hecesiyle beden
perküsyonu eşliğinde söylenebilir.

Kaynakça

  • Aycan, K. (2017a). Dalkroze, Kodaly metodları ve Orff-schulwerk yaklaşımının benzerlikleri, farklılıkları ve ana hedefleri. Retrieved from Orff Schulwerk Elementer Müzik ve Hareket Eğitimi Seviye Geliştirme Kursu II:
  • Aycan, K. (2017b). Hareket, konuşma ve şarkı söyleme odaklı elementer ses eğitimi uygulamaları. Turkish Studies, 12(14), 1-18. doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11661
  • Choksy, L. (1988). The Kodály method (Vol. 2). New Jersey: Prentice-Hall.
  • deVries, P. (2001). Reevaluating common Kodály practices. Music Educators Journal, 88, 24-27.
  • Gerber, C. (2011). A Comparison of the Teaching Philosophy and Methods of Philip C. Hayden and the Kodály Approach.
  • Gökçe, D. (2015). Kodaly yöntemi. Retrieved 26.07.17
  • Gürgen, E. T. (2007). Orff-Schulwerk ve Kodály yönteminin vokal doğaçlama, müziksel İşitme ve şarkı söyleme becerileri üzerindeki etkileri. (PhD), T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Howard, P. M. (1996). Kodály strategies for instrumental teachers. Music Educators Journal of Aesthetic Education, 82(5), 27-34.
  • Mann, R., Lovell, J. ve Tekse, P. (1998). Yayınlanmamış ders notları. Retrieved from Arizona State University, Tempe: Arizona.:
  • Özeke, S. (2007). Kodály yöntemi ve İlköğretim müzik derslerinde Kodály yöntemi uygulamaları. Eğitim Fakültesi Dergisi, XX(1), 111-119.
  • Roberts, E. P. (1997). Step Singing: A Kodaly Approach to Diatonic Sight Singing. (Master Thesis), Silver Lake College,
  • Sağer, T., Gürpınar, E., & Zahal, O. (2013). Hareketli Do Solfej Metodu İle Geleneksel Türk Sanat Müziği Solfej Çalışmaları Arasındaki İlişkilerin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İnönü University Journal of Art and Design, 3(8), 155-164.
  • Şeker, S. S. (2005). 7-11 yaş grubunda Orff öğretisi destekli keman eğitiminde başlangıç metodu oluşturulmasına ilişkin bir çalışma. (Master, Yüksek Lisans), Dokuz Eylül Üniversitesi, (162646)
  • Şimşek, H., & Yıldırım , A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Vol. 6): Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, E. F. (2000). Müzik eğitiminde Kodaly metodu`nun rolü (Master), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (99704)
  • Yıldırım, K. (2009). Kodaly yönteminin ilköğretim öğrencilerinin keman çalma becerisi, özyeterlik algısı ve keman çalmaya ilişkin tutumları üzerindeki etkisi. DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kıvanç Aycan

Yayımlanma Tarihi 8 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Aycan, K. (2017). Kodály Metodundan Uyarlanan Deşifre Şarkı Söyleme Uygulamaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1683-1701. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363960