Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokuma Eğitimi ve Müzik

Yıl 2017, , 2058 - 2080, 08.12.2017
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363994

Öz

Dil-müzik
ilişkisine ve müziğin bir eğitim aracı olduğu düşüncesine dayanarak bu
araştırmada, ilkokuma eğitiminin ses, hece, sözcük, cümle, metin oluşturma
aşamalarının her birinde müzik yoluyla eğitimle ilkokuma için belirlenmiş
kazanımlara daha etkili ulaşmanın mümkün olup olmadığının belirlenmesi ve bu
yöntemin “müziksel kazanımlar” açısından etkili olup olmadığının ortaya konması
amaçlanmıştır. Bu araştırmada, deney ve kontrol gruplu son test modelli
deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Ankara ili
Elmadağ ilçesi ilköğretim okullarının birinci devre birinci sınıf öğrenci ve
öğretmenlerinden oluşmaktadır. Ankara ili Elmadağ ilçesi ilköğretim okulları içerisinden
seçilmiş Barut İlköğretim Okulu ve bu okulun 2011-2012 eğitim öğretim yılında
okuyan birinci sınıf öğrencileri ve birinci sınıf öğretmenleri araştırmanın
örneklemini oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre “müzik destekli
ilkokuma eğitimi”, ilkokuma eğitimi basamaklarından, “ünsüz ses/harf tanıma” ve
“hece oluşturma” kazanımları etkili olmuş; “cümleye soluk alarak başlama”,
“ünlü ses/harf tanıma”, “kelime oluşturma”, “cümle oluşturma” kazanımlarında
ise etkisiz olmuştur. Her ne kadar belirtilen dört kazanım için yeterince
etkili olmasa da, bu yöntemin ilkokumada destekleyici olarak kullanılabilir
sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra deney grubunda yapılan “müzik destekli
ilkokuma eğitimi” nin müziksel kazanımlar (ezgi, ritim tekrarı, toplu ve bireysel
uyum, birlikte hareket edebilme, diyafram nefesi kullanımı) açısında etkili
olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2001). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, s.14;
  • Anvari, S. H. Levy, B. A., Trainor, L. J., Woodside, J. (2002). Relations Among Musical Skills Phonological Processing And Early Reading ability İn Preschool Children, Department of Psychology McMaster Univercity Hamilton, Ont, Canada, Received 6 Agust 2001; Revised 17 Agust 2002.
  • Harp, B. (1988). Why Are Your Kids Singing During Reading Time, Reading Teacher, USA, s.454; Akt. Kolb, G. R.(1996). Read With A Beat Developing Literacy Through Music And Song, The Reading Teacher, September, Vol.50, No.1., USA, s.76.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara, s.81, 88.
  • Langfit, D. (1994). Interating Music Reading and Writing At The Primary Level, The Reading Teacher, February, Vol.47, No.5, USA.
  • Mickela, T. (1990). Music Lessons May Open The Mind To Math And Science, Compliments Of The National Music Booster Club 1-800-543-2263.
  • Milli Eğitim Bakanlığı,(2004). İlköğretim Türkçe Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar, Taslak Baskı), Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi, Ankara, s.225, 226.
  • Öztosun, Ö. (2002). İlköğretim Okullarında Müziklendirilmiş Fişlerle Yapılan Eğitimin İlkokuma Öğretimine Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, s.2, 3, 4, 7, 8, 14.
  • Öztosun, Ö. (2006). Dil Gelişimi Ve Eğitimde Müziğin Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Haziran, Özel Sayı.
  • Paquette, K. R., Rieg, S. A. (2008).Using Music To Support The Literacy Development Of Young English Languge Learners, Early Childhood Education Journal, 36.
  • Standley, J. M. (2008). Does Music Intruction Help Children Learn To Read Evidence Of A Meta-Analysis, Aplications Of Research İn Music Education, Fall / Winter, Vol. 27, Issue.1, 3 Charts.
  • Steele, A. L. (2006). A Study Of The Effects Of Reading Enhanced Group Music Program On Children’s Reading, Associate Professor, Chair Of The Music Therapy Departmen, School Of Music Ohio Ünivercity.
  • Uçan, A. (2005). İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi, Evrensel Müzik Evi Yayınlar, Ankara, s.9,11, 20, 21, 32, 33.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Öztosun Çaydere

Ebru Bulut Alır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Öztosun Çaydere, Ö., & Bulut Alır, E. (2017). İlkokuma Eğitimi ve Müzik. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2058-2080. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363994