Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CAN PRIMARY SCHOOL STUDENTS RELATE WHAT THEY HAVE LEARNED IN SCIENCE LESSONS TO THEIR DAILY LIFE?

Yıl 2019, , 440 - 452, 01.07.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.46660-418986

Öz

In science education, the association of knowledge with day life
includes significant gains for both the teacher and the student. In addition,
students who use scientific facts to explain daily events, like science and are
successful in hypothesizing. Experimental and descriptive studies have been
carried out on students' associating their knowledge with daily life.
Nevertheless, no studies were found to have conducted at the primary school
level. Moving from this point, the aim of this study is to elicit the state of
primary school 4th graders' ability to associate the knowledge they
gain from the science class with daily life. The study adopted a screening
research model to explore the association between primary school 4th
graders' level of associating the knowledge they gain related to the science class
with everyday life and their academic achievements. The
study sample consists of total of 39
students
recruited in the 2017-2018 academic year from Tokat province central district
and villages through the
convenient sampling
method. In the study, an application form consisting of 20 open-ended questions
related to daily events and requiring written answers, and science course
grades were used in order to collect data. According
to the findings of the study the rate of understanding was found to be
low whereas the rate of misunderstanding was higher. When the state of
students' academic achievements and their association with daily life events is
examined, the rate of understanding was found to be higher among the students
with the highest academic achievement levels, however, the highest amount of
misunderstanding was found to occur among students with mediocre academic
achievement. Also examined
in the study was the relationship between the school campus where education is
being conducted and the association of science class knowledge with daily life.
According to this, the misunderstanding rate of the students educated in the
villages is higher than those educated in the district and the city center.

Kaynakça

  • Akgün, A., Tokur, F. & Duruk, Ü. (2016). Fen öğretiminde öğrenilen kavramların günlük yaşamla ilişkilendirilmesi: Su kimyası ve su arıtımı. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 161-178.
  • Allen, D. (1991) Hand on science. The Center for Applied -Research in Education. New York
  • Ayas A., Karamustafaoğlu Ö., Sevim S. & Karamustafaoğlu S. (2001). Fen bilgisi öğrencilerinin bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme seviyeleri. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Ayas, A. & Özmen, H. (1999). Asit-baz kavramlarını güncel olaylarla bütünleştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Campbell, B. & Lubben, F. (2000). Learning science through contexts: helping pupils make sense of everday situations. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
  • Dede Er, T.D., Şen, Ö.F., Sarı, U. & Çelik, H. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 209-216.
  • Enginar, Ş., Saka, A. & Sesli, E. (2002). Lise 2 öğrencilerinin biyoloji derslerinde kazandıkları bilgileri güncel olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi,Ankara.
  • Martin, D. J. (1997). Science education today, elementary science methods: A Constructivist Approach. Delmar Pres: USA.
  • MEB. (2013).) İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
  • Pekdağ, B., Azizoğlu, N., Topal, F.,Ağalar, A. &oran, E. (2013).Kimya bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyine akademik başarının etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4),1275-1286.
  • Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N. & Bayrakçeken, S. (1999). Üniversite kimya bölümü öğrencilerinin bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyleri. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Taşdemir, A. & Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124-148.
  • Taşdemir, A. & Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124-148.
  • Türkoğuz, S., & Yankayış, K.(2015). Isı ve sıcaklık hakkındaki kavram yanılgılarının günlük yaşama etkileri üzerine öğretmen görüşleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 498,515.
  • Yangın, S. & Dindar, H. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, 240-252.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. & Ayvacı, H.Ş.(2002). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?

Yıl 2019, , 440 - 452, 01.07.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.46660-418986

Öz

Fen bilimleri eğitiminde, bilgilerin günlük yaşamla ilişkilendirilmesi öğrenci motivasyonu üzerinde etkili olup, derse ait müfredatın öğrenci tarafından içselleştirmesine yardımcı olmaktadır. İlgili literatür günlük yaşama ait olayları açıklamada bilimsel olguları kullanan öğrencilerin, bilimi sevdiğini ve hipotezler kurmakta başarılı olduğunu göstermektedir. Ülkemizde de öğrencilerin sahip olduğu fen bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilmeleri konusunda birtakım çalışmalar yürütülmüştür. Ancak bu çalışmaların genellikle ortaokul ve lise öğrencileri ya da öğretmen adaylarıyla yürütüldüğü görülmüştür. Bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi kapsamında öğrendikleri bilgileri günlük yaşamla ilişkilendirebilme durumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışmada genel tarama modellerinden birisi olan tekil tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak günlük yaşamla ilişkili ve yazılı cevap gerektiren 20 açık uçlu sorudan oluşan bir uygulama sayfası ile öğrencilere ait fen bilimleri ders geçme notları kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre tüm sorulara verilen cevaplar ortalamasında hem başarılı olarak nitelendirilen öğrencilerde hem de başarısız olarak nitelendirilen öğrencilerde en fazla yüzdelik oranın yanlış anlama kategorisine ait olduğu görülmüştür. Ayrıca en düşük anlama oranı ve en yüksek yanlış anlama oranının köyde öğrenim gören öğrencilere ait olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, A., Tokur, F. & Duruk, Ü. (2016). Fen öğretiminde öğrenilen kavramların günlük yaşamla ilişkilendirilmesi: Su kimyası ve su arıtımı. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 161-178.
  • Allen, D. (1991) Hand on science. The Center for Applied -Research in Education. New York
  • Ayas A., Karamustafaoğlu Ö., Sevim S. & Karamustafaoğlu S. (2001). Fen bilgisi öğrencilerinin bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme seviyeleri. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Ayas, A. & Özmen, H. (1999). Asit-baz kavramlarını güncel olaylarla bütünleştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Campbell, B. & Lubben, F. (2000). Learning science through contexts: helping pupils make sense of everday situations. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
  • Dede Er, T.D., Şen, Ö.F., Sarı, U. & Çelik, H. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 209-216.
  • Enginar, Ş., Saka, A. & Sesli, E. (2002). Lise 2 öğrencilerinin biyoloji derslerinde kazandıkları bilgileri güncel olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi,Ankara.
  • Martin, D. J. (1997). Science education today, elementary science methods: A Constructivist Approach. Delmar Pres: USA.
  • MEB. (2013).) İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
  • Pekdağ, B., Azizoğlu, N., Topal, F.,Ağalar, A. &oran, E. (2013).Kimya bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyine akademik başarının etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4),1275-1286.
  • Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N. & Bayrakçeken, S. (1999). Üniversite kimya bölümü öğrencilerinin bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyleri. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Taşdemir, A. & Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124-148.
  • Taşdemir, A. & Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124-148.
  • Türkoğuz, S., & Yankayış, K.(2015). Isı ve sıcaklık hakkındaki kavram yanılgılarının günlük yaşama etkileri üzerine öğretmen görüşleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 498,515.
  • Yangın, S. & Dindar, H. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, 240-252.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y. & Ayvacı, H.Ş.(2002). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Menşure Alkış Küçükaydın 0000-0003-4410-1279

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Alkış Küçükaydın, M. (2019). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 440-452. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.46660-418986