Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Parents’ View of School: The Relationship Between the Ethic Judgements of Parents and School Climate Perceptions

Yıl 2022, , 209 - 225, 23.03.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-884621

Öz

In this study, the ethic judgements of parents and school climate perceptions were examined by taking into consideration various variables such as gender, age, graduation status, marital status, and the relationship between the ethic judgements of parents and perception of school climate. The study was carried out according to the quantitative research method and the relational survey model. The sample of the study consists of 524 parents who have students in public schools in Istanbul Zeytinburnu District in the 2019-2020 academic year. Data were collected using the "Ethical Status Scale" and the "Parents' Perception of School Climate Scale". The obtained data were analyzed by t test, ANOVA, and correlation analysis. According to the findings, the ethical-idealism judgments of the parents, who are female, 49 years old and under, mother, married and high school graduate, are higher than the ethical-idealism judgments of the male, 50 years and older, father, single and secondary school graduate parents. The school climate perceptions of female married, mother, secondary and high school graduate parents are more positive than the school climate perceptions of male, single, father and university graduate parents. A low-level and positive relationship was found between parents' ethical judgments and school climate perceptions. By conducting research that determines the ethical judgments and perceptions of the school climate of the parents, it is necessary to set goals and follow the developments in this direction.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2016). Eğitim ve öğretimde etik. Pegem.
  • Barnett, T., Bass, K., & Brown, G. (1994). Ethical ideology and ethical judgment regarding ethical issues in business. Journal of Business Ethics, 13(6), 469-480.
  • Berkowitz, R., Astor, R. A., Pineda, D., DePedro, K. T., Weiss, E. L., & Benbenishty, R. (2017). Parental involvement and perceptions of school climate in california. Urban Education. doi:0042085916685764
  • Bucak, E. B. (2002). Abant İzzet Baysal Üniversitesi eğitim fakültesinde örgüt iklimi: Yönetimde ast-üst ilişkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(7), 1-17.
  • Bugay, A., Avcı, D., & Özdemir, S. (2018). Ebeveyn Okul İklimi Ölçeği Türkçe Forumu’nun psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve ebeveyn okul iklimi algısının cinsiyete göre belirlenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 70-81.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem.
  • Büte, M. (2011). Algılanan örgüt ikliminin etik olmayan davranışlar üzerindeki etkilerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(2), 103-122.
  • Cohen, J., McCabe, L., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, practice, and teacher education. Teachers College Record, 111(1), 180-213.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Çev. Ed., H. Ekşi). Edam.
  • Çağlayan, E. (2018). Değerler eğitimi ve uygulamalarına yönelik veli ve öğretmen tutumlarının değerlendirilmesi: Bingöl örneği [Yüksek lisans tezi]. Bingöl Üniversitesi.
  • Çalık, T., Kurt, T., & Çalık, C. (2011). Güvenli okulun oluşturulmasında okul iklimi: Kavramsal bir çözümleme. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 73-84.
  • Çetin, M., & Özcan, K. (2004). Okul yöneticilerinin etik davranışlarının öğretmenlerin iş doyumuna etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 20, 21-38.
  • Dauber S. & Epstein J. L. (1993). Parents’ attitudes and practices of involvement in inner-city elementary and middle schools in n. f. chavkin, families and schools in a pluralistic society. State University of New York Press.
  • Donlevy, J. K. & Walker, K. D. (2011). Working through ethics in education and leadership. theory, analysis, plays, cases, poems, prose,and speeches. Sense Publishers.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Ertem, H. Y., & Gökalp, G. (2018) Velilerin okul iklimi ve veli katılımı algılarının velilerin eğitim durumu ve çocuklarının öğrenim kademesine göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-18. doi: 10.16986/HUJE.2018040670
  • Ertem, H. Y., & Gökalp, G. (2017). Velilerin Okul İklimi Algısı Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(2), 155-173.
  • Forsyth, D. R. (1980). A taxanomy of ethical ideologies. Journal of Personality and Social Psychology, 39(1), 175-185.
  • Forsyth, D. R. (1992). Judging the morality of business practices: the influence of personal moral philosophy. Journal of Business Ethics, 11, 461-470.
  • Forsyth, D. R., Nye, J. L., & Kelley, K. (1988). Idealism, relativism, and the ethic of caring. The Journal of Psychology, 122(3), 243-248.
  • Forsyth, D. R., O’boyle, E. H., & McDaniel, M. A. (2008). East meets west: A meta-analytic investigation of cultural variations in ıdealism and relativism. Journal of Business Ethics, 83(4), 813-833.
  • Griffith, J. (1998). The relation of school structure and social environment to parent ınvolvement in elementary schools. The Elementary School Journal, 99(1), 53-80.
  • Halpin, A. W. & Croft, D. B. (1963). The organizational climate of schools. midwest administration center, University of Chicago 11(7), 1-6.
  • Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools, healthy schools: Measuring organizational climate. Corwin Press.
  • Karsantık, İ., & Özgenel, M. (2018). Okul yöneticilerinin karakter eğitimi yeterlik inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Values Education, 16(35), 209-231.
  • Kutsyuruba, B., Klinger, D. A., & Hussain, A. (2015). Relationships among school climate, school safety, and student achievement and well‐being: a review of the literature. Review of Education, 3(2), 103-135.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Ed., G. Arastaman). Nobel.
  • Metlilo, E. (2017). Öğretmen ve veli görüşlerine göre ailelerin eğitime katılımı (Kosova örneği) [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Özen, F., & Durkan, E. (2016). Algılanan örgütsel etik iklim ile öğretmenlik meslek etiği arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(4), 593-627.
  • Özgenel, M. (2020). An organizational factor predicting school effectiveness: School climate. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(1), 38-50.
  • Özgenel, M., Caliskan Yilmaz, F., & Baydar, F. (2018). School climate as a predictor of secondary school students’ school attachment. Eurasian Journal of Educational Research, 78, 87-116, DOI: 10.14689/ejer.2018.78.5
  • Özlem, D. (2017). Etik ahlak felsefesi. Notoş.
  • Parcel, T. L., & Dufur, M. J. (2001). Capital at home and at school: Effects on student achievement. Social Forces, 79(3), 881-911.
  • Rapti, D. (2013). School climate as an important component in school effectiveness. Academicus International Scientific Journal, 4(08), 110-125.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. (2013). Essentials of organizational behavior. Pearson.
  • Singhapakdi, A., Vitell, S. J., & Franke, G. R. (1999). Antecedents, consequences, and mediating effects of perceived moral ıntensity and personal moral philosophies. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(1), 19-36.
  • Şaban, C. (2011). İlköğretim okullarında velilerin eğitime katılım düzeyleri ve tercih ettikleri katılım türleri [Yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Şentürk, C., & Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Journal of Turkish Educational Sciences, 10(1), 1-31.
  • Yaman, E., Mermer, E. Ç., & Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik davranışlara ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 93-108.
  • Yazıcı, A., & Yazıcı, S. (2010). Etik Durum Ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 1001-1017.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

Veli Penceresinden Okul: Velilerin Etik Yargıları ile Okul İklimi Algıları Arasındaki İlişki

Yıl 2022, , 209 - 225, 23.03.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-884621

Öz

Bu çalışmada velilerin etik yargıları ve okul iklimi algıları cinsiyet, yaş, mezuniyet durumu, medeni durum gibi çeşitli değişkenler dikkate alınarak incelenmiş olup, velilerin etik yargıları ile okul iklimi algısı arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışma, nicel araştırma yöntemine ve ilişkisel tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul Zeytinburnu İlçesi’nde devlet okullarında öğrencisi bulunan 524 veli oluşturmaktadır. Veriler “Etik Durum Ölçeği” ile “Velilerin Okul İklimi Algısı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, t testi, ANOVA ve korelasyon analizleri yapılarak çözümlenmiştir. Bulgulara göre kadın, 49 yaş ve altında olan, anne, evli ve lise mezunu velilerin etik-idealizm yargıları, erkek, 50 yaş ve üzeri, baba, bekâr ve ortaokul mezunu velilerin etik-idealizm yargılarından daha yüksektir. Kadın, evli, anne, ortaokul ve lise mezunu olan velilerin okul iklimi algılarının, erkek, bekâr, baba ve üniversite mezun olan velilerin okul iklimi algılarından daha olumludur. Velilerin etik yargıları ile okul iklimi algıları arasında düşük düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Velilerin etik yargılarını ve okul iklimi algılarını belirleyen araştırmalar yaparak bu doğrultuda hedefler belirlenmesi ve gelişmelerin takip edilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2016). Eğitim ve öğretimde etik. Pegem.
  • Barnett, T., Bass, K., & Brown, G. (1994). Ethical ideology and ethical judgment regarding ethical issues in business. Journal of Business Ethics, 13(6), 469-480.
  • Berkowitz, R., Astor, R. A., Pineda, D., DePedro, K. T., Weiss, E. L., & Benbenishty, R. (2017). Parental involvement and perceptions of school climate in california. Urban Education. doi:0042085916685764
  • Bucak, E. B. (2002). Abant İzzet Baysal Üniversitesi eğitim fakültesinde örgüt iklimi: Yönetimde ast-üst ilişkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(7), 1-17.
  • Bugay, A., Avcı, D., & Özdemir, S. (2018). Ebeveyn Okul İklimi Ölçeği Türkçe Forumu’nun psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve ebeveyn okul iklimi algısının cinsiyete göre belirlenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 70-81.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem.
  • Büte, M. (2011). Algılanan örgüt ikliminin etik olmayan davranışlar üzerindeki etkilerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(2), 103-122.
  • Cohen, J., McCabe, L., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, practice, and teacher education. Teachers College Record, 111(1), 180-213.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Çev. Ed., H. Ekşi). Edam.
  • Çağlayan, E. (2018). Değerler eğitimi ve uygulamalarına yönelik veli ve öğretmen tutumlarının değerlendirilmesi: Bingöl örneği [Yüksek lisans tezi]. Bingöl Üniversitesi.
  • Çalık, T., Kurt, T., & Çalık, C. (2011). Güvenli okulun oluşturulmasında okul iklimi: Kavramsal bir çözümleme. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 73-84.
  • Çetin, M., & Özcan, K. (2004). Okul yöneticilerinin etik davranışlarının öğretmenlerin iş doyumuna etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 20, 21-38.
  • Dauber S. & Epstein J. L. (1993). Parents’ attitudes and practices of involvement in inner-city elementary and middle schools in n. f. chavkin, families and schools in a pluralistic society. State University of New York Press.
  • Donlevy, J. K. & Walker, K. D. (2011). Working through ethics in education and leadership. theory, analysis, plays, cases, poems, prose,and speeches. Sense Publishers.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Ertem, H. Y., & Gökalp, G. (2018) Velilerin okul iklimi ve veli katılımı algılarının velilerin eğitim durumu ve çocuklarının öğrenim kademesine göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-18. doi: 10.16986/HUJE.2018040670
  • Ertem, H. Y., & Gökalp, G. (2017). Velilerin Okul İklimi Algısı Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(2), 155-173.
  • Forsyth, D. R. (1980). A taxanomy of ethical ideologies. Journal of Personality and Social Psychology, 39(1), 175-185.
  • Forsyth, D. R. (1992). Judging the morality of business practices: the influence of personal moral philosophy. Journal of Business Ethics, 11, 461-470.
  • Forsyth, D. R., Nye, J. L., & Kelley, K. (1988). Idealism, relativism, and the ethic of caring. The Journal of Psychology, 122(3), 243-248.
  • Forsyth, D. R., O’boyle, E. H., & McDaniel, M. A. (2008). East meets west: A meta-analytic investigation of cultural variations in ıdealism and relativism. Journal of Business Ethics, 83(4), 813-833.
  • Griffith, J. (1998). The relation of school structure and social environment to parent ınvolvement in elementary schools. The Elementary School Journal, 99(1), 53-80.
  • Halpin, A. W. & Croft, D. B. (1963). The organizational climate of schools. midwest administration center, University of Chicago 11(7), 1-6.
  • Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools, healthy schools: Measuring organizational climate. Corwin Press.
  • Karsantık, İ., & Özgenel, M. (2018). Okul yöneticilerinin karakter eğitimi yeterlik inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Values Education, 16(35), 209-231.
  • Kutsyuruba, B., Klinger, D. A., & Hussain, A. (2015). Relationships among school climate, school safety, and student achievement and well‐being: a review of the literature. Review of Education, 3(2), 103-135.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Ed., G. Arastaman). Nobel.
  • Metlilo, E. (2017). Öğretmen ve veli görüşlerine göre ailelerin eğitime katılımı (Kosova örneği) [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Özen, F., & Durkan, E. (2016). Algılanan örgütsel etik iklim ile öğretmenlik meslek etiği arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(4), 593-627.
  • Özgenel, M. (2020). An organizational factor predicting school effectiveness: School climate. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(1), 38-50.
  • Özgenel, M., Caliskan Yilmaz, F., & Baydar, F. (2018). School climate as a predictor of secondary school students’ school attachment. Eurasian Journal of Educational Research, 78, 87-116, DOI: 10.14689/ejer.2018.78.5
  • Özlem, D. (2017). Etik ahlak felsefesi. Notoş.
  • Parcel, T. L., & Dufur, M. J. (2001). Capital at home and at school: Effects on student achievement. Social Forces, 79(3), 881-911.
  • Rapti, D. (2013). School climate as an important component in school effectiveness. Academicus International Scientific Journal, 4(08), 110-125.
  • Robbins, S. P., & Judge, T. (2013). Essentials of organizational behavior. Pearson.
  • Singhapakdi, A., Vitell, S. J., & Franke, G. R. (1999). Antecedents, consequences, and mediating effects of perceived moral ıntensity and personal moral philosophies. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(1), 19-36.
  • Şaban, C. (2011). İlköğretim okullarında velilerin eğitime katılım düzeyleri ve tercih ettikleri katılım türleri [Yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Şentürk, C., & Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Journal of Turkish Educational Sciences, 10(1), 1-31.
  • Yaman, E., Mermer, E. Ç., & Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik davranışlara ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 93-108.
  • Yazıcı, A., & Yazıcı, S. (2010). Etik Durum Ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 1001-1017.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Özgenel 0000-0002-7276-4865

Derya Ülhatun Bozkurt 0000-0002-7181-6918

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özgenel, M., & Bozkurt, D. Ü. (2022). Veli Penceresinden Okul: Velilerin Etik Yargıları ile Okul İklimi Algıları Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 209-225. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-884621