Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Problems Encountered in Publıc High School Dormitories Through The Eyes Of Deputy Principals: A Case Study Of Karaman

Yıl 2019, , 2308 - 2335, 16.07.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.528197

Öz

One of the services provided to ensure equality of opportunity in Turkey is the establishing of boarding schools for students living in rural areas. In this context, high school students are placed in boarding schools. The purpose of this study was to examine the problems encountered in the high school dormitories of Karaman. The study utilized the phenomenology pattern of qualitative research designs. The data were collected from 17 deputy principals in charge of dormitories by semi-structured interview, and analyzed by content analysis. The problems were integrated into three themes: physical problems, problems related to human resources and problems arising from legislation. Project designing of the dormitory, equipment and materials used in buildings were identified under the theme of physical problems. Personnel shortages, personnel discipline and performance problems, insufficiency of personnel training and coordination problems with principals have been identified under the theme of problems related to human resources. The lack of maintenance and repair budget, the tutor fees, the inadequacy of food fees and the problem of other school students staying at dormitory were determined under the theme of the problems arising from the legislation. In line with the findings, suggestions were developed to the practitioners and researchers.

Kaynakça

  • Acar, H. (2008). Samsun ili yatılı ilköğretim bölge okulu (yibo) öğrencilerinin spor yapma alışkanlıkları ve şiddete uğrama durumlarının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Aralpcan, H. (1998). Yatılı ilköğretim bölge okullarının sayısal gelişimi ve hizmet sunduğu çevre: Kulu ilçesi örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıcı, M. (2005). Yatılı ve ailesi ile kalan lise öğrencilerinin atılganlık, sosyal destek ve başarılarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Balay, R. Kaya, A., Doğu, Z. (2012). Ortaöğretim Pansiyonlarında Kalan Lise Öğrencilerinin Öğretmen Öğrenci İlişkisine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 103–128.
  • Çokamay, G., Çavdar, D. ve Çok, F. (2014). Yatılı İlköğretim Bölge Okulu (YİBO) Öğrencilerinin Gelişim Gereksinimleri ve Yaşam Koşulları: Öğretmen Görüşlerine Dayalı Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 19-42.
  • ERG (Eğitim Reformu Girişimi) (2009). Eğitimde eşitlik politika analizi ve öneriler. Erişim: http://www.egitimreformugirisimi.org/
  • İnal, U., Sadık, F. (2014). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Okul Yaşam Kalitesine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(3), 169–194.
  • Karataş, S., Atıcı, M. (2014). Sınavla Öğrenci Alan Ortaöğretim Okullarının Pansiyonunda Kalan Öğrencilerin Pansiyonla İlgili Görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4 (2), 167-177.
  • MEB, (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr
  • MEB, (2006). Milli Eğitim Bakanlığının Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar. Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr
  • MEB, (2016). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi Okullarda Yatılılık, Bursluluk, Sosyal Yardımlar ve Okul Pansiyonları Yönetmeliği. Erişim: http://ogm.meb.gov.tr
  • MEB, (2017). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2016-2017 Yılı. Erişim: http://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler MEB, (2018). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2017-2018 Yılı, Erişim: http://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, Çev. Ed. Bütün M. ve Demir, S. B. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Nobel.
  • Özan, M. B., Sağlam, H., Karaca, M. (2012). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Pansiyon Yönetimde Karşılaşılan Sorunlar (Malatya-Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi. (Tezsiz yüksek lisans projesi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Sarıduman, S. , Kılıçoğlu, G. (2018). Yatılı Ortaöğretim Okullarının Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlara İlişkin Yöneticilerin Görüşlerinin İncelenmesi Nitel Bir Araştırma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1045–1065.
  • Şenol, D., Yıldız, S. (2009). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Öğrenci Öğretmen ve Aile Etkileşimi Diyarbakır ve Erzurum Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 359-376.
  • Yılmaz, A. (2012). Yatılı İlköğretim Bölge Okulları Sorunlarının Öğrenci Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(3), 659-679.
  • Yiğit, Y. (2014). Yatılı öğrencilerin dini ahlaki tutumları ve din öğretimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.

Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği)

Yıl 2019, , 2308 - 2335, 16.07.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.528197

Öz

Türkiye’de
fırsat ve imkan eşitliğini sağlamak için yapılan uygulamalardan birisi, kırsal
bölgelerde yaşayan öğrencilerin eğitim görebilmeleri için yatılı ve pansiyonlu
okulların açılmasıdır. Bu kapsamda ortaoöğretim kurumlarında okuyan
öğrenciler,  pansiyonlu okullara
yerleştirilmektedir. Bu araştırmada Karaman İli
ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında yaşanan
problemleri tespit ederek
bu problemlere ilişkin çözüm
önerileri geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden
olgubilim (fenomenoloji) deseninde yürütülmüştür. Veriler, Karaman İlinde
pansiyonlu okullarda görev yapan, pansiyondan sorumlu 17 müdür yardımcısından
toplanmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme ile toplanmış olup, içerik
analiziyle çözümlenmiştir. Karaman’da ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında
yaşanan sorunlar, fiziki sorunlar, insan kaynaklarıyla ilgili sorunlar ve
mevzuattan kaynaklanan sorunlar olarak üç temada bütünleştirilmiştir. Fiziki
sorunlar temasının altında pansiyonun projelendirilmesi ve binalarda kullanılan
cihaz ve malzemelerle ilgili sorunlar tespit edilmiştir. İnsan kaynaklarıyla
ilgili sorunlar temasının altında personel eksikliği, personelin disiplin ve
performans sorunları, personel eğitiminin yetersizliği ve okuldaki diğer
yöneticilerle eş güdümlü çalışma sorunları tespit edilmiştir. Mevzuattan
kaynaklanan sorunlar teması altında, bakım onarım bütçesinin olmaması, nöbetçi
belletici öğretmen ücretleri, yemek ücretlerinin yetersizliği ve pansiyonda
başka okulun öğrencilerinin kalması sorunları tespit edilmiştir. Yapılan tespitler
doğrultusunda uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde
bulunulmuştur. 

Kaynakça

  • Acar, H. (2008). Samsun ili yatılı ilköğretim bölge okulu (yibo) öğrencilerinin spor yapma alışkanlıkları ve şiddete uğrama durumlarının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Aralpcan, H. (1998). Yatılı ilköğretim bölge okullarının sayısal gelişimi ve hizmet sunduğu çevre: Kulu ilçesi örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıcı, M. (2005). Yatılı ve ailesi ile kalan lise öğrencilerinin atılganlık, sosyal destek ve başarılarının karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Balay, R. Kaya, A., Doğu, Z. (2012). Ortaöğretim Pansiyonlarında Kalan Lise Öğrencilerinin Öğretmen Öğrenci İlişkisine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 103–128.
  • Çokamay, G., Çavdar, D. ve Çok, F. (2014). Yatılı İlköğretim Bölge Okulu (YİBO) Öğrencilerinin Gelişim Gereksinimleri ve Yaşam Koşulları: Öğretmen Görüşlerine Dayalı Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 19-42.
  • ERG (Eğitim Reformu Girişimi) (2009). Eğitimde eşitlik politika analizi ve öneriler. Erişim: http://www.egitimreformugirisimi.org/
  • İnal, U., Sadık, F. (2014). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Okul Yaşam Kalitesine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(3), 169–194.
  • Karataş, S., Atıcı, M. (2014). Sınavla Öğrenci Alan Ortaöğretim Okullarının Pansiyonunda Kalan Öğrencilerin Pansiyonla İlgili Görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4 (2), 167-177.
  • MEB, (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr
  • MEB, (2006). Milli Eğitim Bakanlığının Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar. Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr
  • MEB, (2016). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi Okullarda Yatılılık, Bursluluk, Sosyal Yardımlar ve Okul Pansiyonları Yönetmeliği. Erişim: http://ogm.meb.gov.tr
  • MEB, (2017). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2016-2017 Yılı. Erişim: http://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler MEB, (2018). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2017-2018 Yılı, Erişim: http://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, Çev. Ed. Bütün M. ve Demir, S. B. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Nobel.
  • Özan, M. B., Sağlam, H., Karaca, M. (2012). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Pansiyon Yönetimde Karşılaşılan Sorunlar (Malatya-Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi. (Tezsiz yüksek lisans projesi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Sarıduman, S. , Kılıçoğlu, G. (2018). Yatılı Ortaöğretim Okullarının Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlara İlişkin Yöneticilerin Görüşlerinin İncelenmesi Nitel Bir Araştırma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1045–1065.
  • Şenol, D., Yıldız, S. (2009). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Öğrenci Öğretmen ve Aile Etkileşimi Diyarbakır ve Erzurum Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 359-376.
  • Yılmaz, A. (2012). Yatılı İlköğretim Bölge Okulları Sorunlarının Öğrenci Algılarına Göre Değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(3), 659-679.
  • Yiğit, Y. (2014). Yatılı öğrencilerin dini ahlaki tutumları ve din öğretimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Ünal 0000-0003-2967-2444

Sadi Üreyen Bu kişi benim 0000-0003-3270-702X

Yayımlanma Tarihi 16 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Ünal, A., & Üreyen, S. (2019). Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2308-2335. https://doi.org/10.33206/mjss.528197
AMA Ünal A, Üreyen S. Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği). MJSS. Temmuz 2019;8(3):2308-2335. doi:10.33206/mjss.528197
Chicago Ünal, Ali, ve Sadi Üreyen. “Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 3 (Temmuz 2019): 2308-35. https://doi.org/10.33206/mjss.528197.
EndNote Ünal A, Üreyen S (01 Temmuz 2019) Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 3 2308–2335.
IEEE A. Ünal ve S. Üreyen, “Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği)”, MJSS, c. 8, sy. 3, ss. 2308–2335, 2019, doi: 10.33206/mjss.528197.
ISNAD Ünal, Ali - Üreyen, Sadi. “Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/3 (Temmuz 2019), 2308-2335. https://doi.org/10.33206/mjss.528197.
JAMA Ünal A, Üreyen S. Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği). MJSS. 2019;8:2308–2335.
MLA Ünal, Ali ve Sadi Üreyen. “Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 3, 2019, ss. 2308-35, doi:10.33206/mjss.528197.
Vancouver Ünal A, Üreyen S. Müdür Yardımcılarının Gözüyle Ortaöğretim Öğrenci Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlar (Karaman İli Örneği). MJSS. 2019;8(3):2308-35.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155