Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Teacher Candidates on the Use of Flowcharts in Teaching of Quantitative Analysis Problems

Yıl 2020, , 201 - 225, 01.09.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.498647

Öz

This study is conducted to demonstrate the usability of flowcharts and to determine the opinions of teacher candidates on the use of flowcharts in the teaching of quantitative analysis problems in the Analytical Chemistry II course. The study group consisted of 13 students enrolled in the Analytical Chemistry II course, which was taught as a compulsory course in the second year of the chemistry teaching program. The data were collected from the flowcharts drawn at the lesson, from the qualitative observations identified during the drawing of the flowcharts of the problems in the course, from the feedback form and the answers to the questions in the semi-structured interviews. According to the findings, the use of flowcharts in the teaching of the problems is quite good, makes it easier to solve problems, reduces the probability of students making mistakes gives the ability to reach the right result and makes problem-solving fun and so on positive opinions were determined. In addition, teacher candidates state that when they are teachers, they will teach their students at their lessons using contemporary teaching methods and techniques instead of traditional methods. As a result, it can be said that it is appropriate to use flowcharts to facilitate the teaching of quantitative analysis problems, to provide students with problem-solving skills, and to ensure that their behavior against problem-solving develops positively. It is recommended that teacher candidates should be educated with such methods and techniques in their undergraduate training for the future course of student-centered education.

Kaynakça

  • Altun, A. ve Emir, S. (2008). Sosyal bilgiler dersinde problem çözme yönteminin erişi, kalıcılığa ve tutuma etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(10), 79-100.
  • Altun, M. ve Arslan, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme stratejilerini öğrenmeleri üzerine bir çalışma. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (1), 1-21.
  • Aksoy, B. (2003). Problem çözme yönteminin çevre eğitiminde uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (14),83-98.
  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: uzunlamasına bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
  • Ayas, A. (1997). Kimya öğretimi. YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara. 91-97.
  • Aydoğdu, A. (2000). Kimya öğretiminde zenginleştirilmiş öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin kimya dersi başarısı açısından karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29-31.
  • Cheng, S.C., She, H.C. & Huang, L.Y. (2018). The impact of problem- solving instruction on middle school students “physical science learning: interplays of knowledge reasoning and problem solving. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(3), 731-743.
  • Copper, G., & Swaller, J. (1987). Effect of schema acquisition and rule automation on mathematical problem-solving transfer. Journal of Educational Psychology, 79(4), 347-362.
  • Çalışkan, S., Sezgin-Selçuk G. ve Erol, M. (2006). Fizik öğretmen adaylarının problemi çözme davranışlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,73-81.
  • Çalışkan, S., Sezgin-Selçuk G. & Erol, M. (2010). The effects of the problem-solving strategies instruction on the students’ physics problem solving performances and strategy usage. Procedia Social and Behavioural Sciences, 2, 2239-2243.
  • Danjuma, İ.M. (2012). Analysis of pre-service teachers problem-solving characterises in solving chemistry problems. Education Research Journal 2(6), 208-222.
  • Doğanay, A. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara, Pegem Akademi
  • Dündar, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş, Ankara, Anı Yayıncılık
  • Erden, M. (1986). İlkokulların birinci devresine devam eden öğrencilerin dört işleme dayalı problemleri çözerken gösterdikleri davranışları. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 105-113.
  • Erdem E. (2008). Genel kimya dersinde öğrencilerin kavram haritaları ve problem çözme inancının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 111-122.
  • Eryılmaz-Toksoy, S. ve Akdeniz A.R. (2017). Öğrencilerin problemleri çözüm süreçlerinin ipucu destekli problem çözme aracı ile belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1): 185-208.
  • Gabel, D.L., Sherwood, R. D. & Enoch, L. (1984). Problem-solving skills of high school chemistry students. Journal Research in Science Teaching, 21(2), 221-233.Gelbal, S. (1991). Problem çözme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6,167-173.
  • Güneş, F. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara
  • Ilgın, H. ve Arslan, D. (2012). Türkçe dersinde metinlerle problem çözme öğretiminin öğrencilerin problem çözme becerilerine etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 157-176.
  • Işıkdoğan, N. ve Kargın, T. (2010). Hikâye haritası tekniğinin zihin engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini kazanmalarındaki etkililiği www.kuyep.com/... /8acf97dec 396561309d 5d998c497f9a4 Erişim tarihi 30.03.2018
  • Karabulut, A. Yıkmış, A. Özak, H. ve Karabulut, H. (2015). Şemaya dayalı problem çözme stratejisinin zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin problem çözme performanslarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (Özel Sayı), 243-258.
  • Karaer, H. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ilköğretim II. kademedeki fen bilgisi öğretimi hakkındaki görüşleri (Amasya örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 8(2), 97-111.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme, Ankara, Pegem, A Yayıncılık.
  • MEB, Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı, 1-40. Ankara
  • Nakiboğlu, C. Şen A.Z. Akgün, İ. ve Fidan, M. (2016). Genel kimya laboratuvarında akış diyagramı kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi, Türkiye Kimya Derneği Dergisi, Kısım C: Kimya Eğitimi, 1(1), 63-86.
  • Nakiboğlu, C. ve Kalın, Ş. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin kimyada problem çözme basamaklarının kullanımı ile ilgili düşünceleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 715-725.
  • Önen, F. Saka, M., Erdem, A. ve Gürdal, A. (2008). Hizmet içi eğitime katılan fen bilgisi öğretmenlerinin öğretim tekniklerine ilişkin bilgilerindeki değişimin tespiti: Tekirdağ örneği, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 45-57.
  • Sezgin-Selçuk, G. Çalışkan, S. & Erol M. (2007). The effects of gender and grade levels on Turkish physics teacher candidates ‘problem solving strategies. Journal of Turkish Science Education 4 (1), 92-100.
  • Sezgin-Selçuk, G. Çalışkan, S. ve Erol M. (2006). Problem çözme stratejilerin kullanımı ve fizik başarısı. Çağdaş Eğitim Dergisi, 334, 15-23.
  • Skoog, D.A. West, D. & Holler, J. (1996). Analitik kimya temelleri (çev. Kılıç, E. Köseoğlu, F.) Bilim Yayıncılık, Ankara.
  • Soylu, Y. ve Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
  • Tekşan, K. (2013). Ömer Seyfettin’in üç hikayesinde problem çözme yöntemi ve bu hikayelerin Türkçe öğretiminde kullanılması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 310-341.
  • Temel, S. ve Morgil, İ. (2013). Kimya laboratuvarında problem çözme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 39-52.
  • Türker Biber, B. ve Aylar, E. (2017). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının problem çözmeye dair pedagojik alan bilgilerinin sınıf içi gözlem ve görüşme yoluyla belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1483-1498.
  • Ünsal, Y. (2010). Problem çözmedeki anlam karmaşası. Eğitişim Dergisi, www.egitisim.gen.tr/tr//index .2010/845-problem-çözmedeki-anlam-karmasasi Erişim Tarihi 30.03.2018.
  • Ünsal, Y. ve Ergin, İ. (2011). Fen eğitiminde problem çözme sürecinde kullanılan problem çözme stratejileri ve örnek bir uygulama. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 72-91.
  • Ünsal, Y. ve Moğol, S. (2008). Fen eğitiminde problem çözme ile ilgili açıklamalı kaynakça. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 70-81.
  • Yazgan, Y. (2007). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problem çözme stratejileriyle ilgili gözlemler. İlköğretim Online, 6(2), 249-263.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı) Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızlar, M. (2013). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara, Pegem Akademi.

Nicel Analiz Problemlerinin Öğretiminde Akış Şemalarının Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Yıl 2020, , 201 - 225, 01.09.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.498647

Öz

Bu araştırma, Analitik Kimya II dersindeki nicel analiz problemlerinin öğretiminde akış şemalarının kullanılabilir olduğunu göstermek ve kullanılmasına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, ülkemizdeki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin kimya öğretmenliği programının ikinci sınıfında zorunlu ders olarak okutulan Analitik Kimya II dersine kayıtlı 13 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, derste çizilen akış şemalarından, şemalarının verilmesi sırasında tespit edilen nitel gözlemlerden, açık uçlu tek soru içeren görüş formundan ve yarı yapılandırılmış görüşmelerdeki soruların yanıtlarından toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analiziyle okuyucunun anlayabileceği şekilde kategori ve temalar oluşturularak frekans ve yüzde oranları şeklinde sunulmuştur. Elde edilen bulgulara göre, problemlerinin öğretiminde akış şemalarının kullanılmasının oldukça iyi olduğu, problemlerin çözümünü kolaylaştırdığı, öğrencilerin hata yapma olasılığını azalttığı, doğru sonuca ulaşma becerisini kazandırdığı ve problem çözmeyi eğlenceli hale getirdiği vb. olumlu görüşler belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adayları öğretmen olduklarında öğrencilerine geleneksel yöntem yerine güncel öğretim yöntem ve teknikleri kullanarak derslerini işleyeceklerini belirtmişlerdir. Sonuç olarak nicel analiz problemlerinin öğretimini kolaylaştırmak, öğrencilere problem çözme becerisini kazandırmak, problem çözmeye karşı davranışlarının olumlu yönde gelişmesini sağlamak için akış şemalarının kullanılmasının yerinde olduğu söylenebilir. Geleceğin öğretmenlerinin öğrenci merkezli eğitimle derslerini işlemeleri için lisans eğitimlerinde böyle yöntem ve tekniklerle yetiştirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Altun, A. ve Emir, S. (2008). Sosyal bilgiler dersinde problem çözme yönteminin erişi, kalıcılığa ve tutuma etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(10), 79-100.
  • Altun, M. ve Arslan, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme stratejilerini öğrenmeleri üzerine bir çalışma. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (1), 1-21.
  • Aksoy, B. (2003). Problem çözme yönteminin çevre eğitiminde uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (14),83-98.
  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: uzunlamasına bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
  • Ayas, A. (1997). Kimya öğretimi. YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara. 91-97.
  • Aydoğdu, A. (2000). Kimya öğretiminde zenginleştirilmiş öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin kimya dersi başarısı açısından karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29-31.
  • Cheng, S.C., She, H.C. & Huang, L.Y. (2018). The impact of problem- solving instruction on middle school students “physical science learning: interplays of knowledge reasoning and problem solving. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(3), 731-743.
  • Copper, G., & Swaller, J. (1987). Effect of schema acquisition and rule automation on mathematical problem-solving transfer. Journal of Educational Psychology, 79(4), 347-362.
  • Çalışkan, S., Sezgin-Selçuk G. ve Erol, M. (2006). Fizik öğretmen adaylarının problemi çözme davranışlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,73-81.
  • Çalışkan, S., Sezgin-Selçuk G. & Erol, M. (2010). The effects of the problem-solving strategies instruction on the students’ physics problem solving performances and strategy usage. Procedia Social and Behavioural Sciences, 2, 2239-2243.
  • Danjuma, İ.M. (2012). Analysis of pre-service teachers problem-solving characterises in solving chemistry problems. Education Research Journal 2(6), 208-222.
  • Doğanay, A. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara, Pegem Akademi
  • Dündar, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş, Ankara, Anı Yayıncılık
  • Erden, M. (1986). İlkokulların birinci devresine devam eden öğrencilerin dört işleme dayalı problemleri çözerken gösterdikleri davranışları. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 105-113.
  • Erdem E. (2008). Genel kimya dersinde öğrencilerin kavram haritaları ve problem çözme inancının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 111-122.
  • Eryılmaz-Toksoy, S. ve Akdeniz A.R. (2017). Öğrencilerin problemleri çözüm süreçlerinin ipucu destekli problem çözme aracı ile belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1): 185-208.
  • Gabel, D.L., Sherwood, R. D. & Enoch, L. (1984). Problem-solving skills of high school chemistry students. Journal Research in Science Teaching, 21(2), 221-233.Gelbal, S. (1991). Problem çözme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6,167-173.
  • Güneş, F. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara
  • Ilgın, H. ve Arslan, D. (2012). Türkçe dersinde metinlerle problem çözme öğretiminin öğrencilerin problem çözme becerilerine etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 157-176.
  • Işıkdoğan, N. ve Kargın, T. (2010). Hikâye haritası tekniğinin zihin engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini kazanmalarındaki etkililiği www.kuyep.com/... /8acf97dec 396561309d 5d998c497f9a4 Erişim tarihi 30.03.2018
  • Karabulut, A. Yıkmış, A. Özak, H. ve Karabulut, H. (2015). Şemaya dayalı problem çözme stratejisinin zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin problem çözme performanslarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (Özel Sayı), 243-258.
  • Karaer, H. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ilköğretim II. kademedeki fen bilgisi öğretimi hakkındaki görüşleri (Amasya örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 8(2), 97-111.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme, Ankara, Pegem, A Yayıncılık.
  • MEB, Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı, 1-40. Ankara
  • Nakiboğlu, C. Şen A.Z. Akgün, İ. ve Fidan, M. (2016). Genel kimya laboratuvarında akış diyagramı kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi, Türkiye Kimya Derneği Dergisi, Kısım C: Kimya Eğitimi, 1(1), 63-86.
  • Nakiboğlu, C. ve Kalın, Ş. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin kimyada problem çözme basamaklarının kullanımı ile ilgili düşünceleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 715-725.
  • Önen, F. Saka, M., Erdem, A. ve Gürdal, A. (2008). Hizmet içi eğitime katılan fen bilgisi öğretmenlerinin öğretim tekniklerine ilişkin bilgilerindeki değişimin tespiti: Tekirdağ örneği, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 45-57.
  • Sezgin-Selçuk, G. Çalışkan, S. & Erol M. (2007). The effects of gender and grade levels on Turkish physics teacher candidates ‘problem solving strategies. Journal of Turkish Science Education 4 (1), 92-100.
  • Sezgin-Selçuk, G. Çalışkan, S. ve Erol M. (2006). Problem çözme stratejilerin kullanımı ve fizik başarısı. Çağdaş Eğitim Dergisi, 334, 15-23.
  • Skoog, D.A. West, D. & Holler, J. (1996). Analitik kimya temelleri (çev. Kılıç, E. Köseoğlu, F.) Bilim Yayıncılık, Ankara.
  • Soylu, Y. ve Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
  • Tekşan, K. (2013). Ömer Seyfettin’in üç hikayesinde problem çözme yöntemi ve bu hikayelerin Türkçe öğretiminde kullanılması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 310-341.
  • Temel, S. ve Morgil, İ. (2013). Kimya laboratuvarında problem çözme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 39-52.
  • Türker Biber, B. ve Aylar, E. (2017). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının problem çözmeye dair pedagojik alan bilgilerinin sınıf içi gözlem ve görüşme yoluyla belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1483-1498.
  • Ünsal, Y. (2010). Problem çözmedeki anlam karmaşası. Eğitişim Dergisi, www.egitisim.gen.tr/tr//index .2010/845-problem-çözmedeki-anlam-karmasasi Erişim Tarihi 30.03.2018.
  • Ünsal, Y. ve Ergin, İ. (2011). Fen eğitiminde problem çözme sürecinde kullanılan problem çözme stratejileri ve örnek bir uygulama. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 72-91.
  • Ünsal, Y. ve Moğol, S. (2008). Fen eğitiminde problem çözme ile ilgili açıklamalı kaynakça. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 70-81.
  • Yazgan, Y. (2007). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problem çözme stratejileriyle ilgili gözlemler. İlköğretim Online, 6(2), 249-263.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı) Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızlar, M. (2013). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara, Pegem Akademi.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Karaer 0000-0001-7745-9387

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2018
Kabul Tarihi 6 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Karaer, H. (2020). Nicel Analiz Problemlerinin Öğretiminde Akış Şemalarının Kullanılmasına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(50), 201-225. https://doi.org/10.9779/pauefd.498647