Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mesleki ve Teknik Eğitim Öğretmenlerinin Eğitim Programı Kavramına İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, , 262 - 286, 12.09.2019
https://doi.org/10.9779/pauefd.516706

Öz

Bu
çalışmanın amacı, mesleki ve teknik eğitim program geliştirme çalışmalarında
görev alan öğretmenlerin, eğitim programı kavramına ilişkin kuramsal ve
uygulamaya dönük görüşlerinin incelenmesidir. Nitel araştırma desenlerinden
olgubilim deseni ile yürütülen araştırmaya, Ankara ili merkez ilçelerinde yer
alan devlete bağlı mesleki ve teknik eğitim okullarında görev yapan ve aynı
zamanda Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak 2012-2016
yılları arasında program geliştirme komisyonlarında görev almış atölye,
laboratuvar ve meslek dersleri öğretmenleri arasından ölçüt örnekleme ve
maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenen 19 öğretmen katılmıştır.
Araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bireysel görüşme
formu aracılığıyla elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir.
Bulgulara göre, öğretmenlerin tamamına yakınının eğitim programını,
eğitim-öğretim faaliyetlerinde yol gösterici rehber olarak tanımladıkları
görülmektedir. Bazı öğretmenlerin, eğitim programının öğelerine ilişkin yeterli
düzeyde kuramsal bilgiye sahip olmadıkları ve bazı kavramlar arasındaki
farkları net olarak ortaya koyamadıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, M. (2012). Metal teknolojisi öğretmenlerinin mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında uygulanan metal teknolojisi alanı modüler öğretim programı hakkında görüşleri: Antalya örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (9.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arabacıoğlu, T. (2013). Bilişim teknolojisi öğretmenlerinin modüler eğitim programına ilişkin görüşleri: Aydın ilinde bir durum çalışması. İlköğretim Online, 12(1), 148-157.
  • Ata, U. (2007). Mesleki teknik eğitim ve MEGEP öğretim programlarına öğrenci ve öğretmen yaklaşımları (Bilişim Teknolojileri Alanında uygulama). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aykaç, N. ve Aydın, H. (2006). Öğrenme öğretme sürecinde planlama ve uygulama. Ankara: Natürel Yayıncılık.
  • Bümen, N. T. ve Aktan, S. (2014). Yeniden kavramsallaştırma akımı ışığında Türkiye’de eğitim programları ve öğretim alanı üzerine özeleştirel bir çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1123-1144.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem ACreswell, J. W. (2014). Araştırma deseni-nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev. Edt.). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2014). Eğitimde program geliştirme.(21.Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Ekşioğlu, S. (2013). Mesleki ve teknik liselerde uygulanan modüler öğretim programının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ergin, Ö. (2008). MEGEP kapsamında meslek liselerinin bilişim teknolojileri alanı için geliştirilen eğitim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. (6. Baskı). Ankara: Yelkentepe.
  • Gutek, G. L. (2014). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. (N. Kale, Çev.). Ankara: Ütopya Yayınları
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Öğretim ilke ve yöntemleri: Eğitim programları ve öğretim. (4. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İşman, A. ve Eskicumalı, A. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Sempati Yayıncılık.
  • İşoğlu, İ. V. (2010). MEGEP bilişim teknolojileri alanı modüllerinin öğretmen görüşleriyle değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi , Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MTEGM. (2014).Mesleki ve teknik öğretim programları ve materyalleri geliştirme usul ve esasları. Ankara: Yazar.
  • Oliva, P. F. (2009). Developing the curriculum. New York: Pearson Allyn and Bacon.
  • Oliva, P., F. & Gordon, W., R. (2018). Veriye dayalı karar verme. (Tican-Başaran, S., çev.). K.Gündoğdu, (Ed). Program geliştirme içinde (211-240). Ankara: Pegem.
  • Seçilmiş, C. ve Ünlüören, K. (2010). Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerinde uygulanan modüler öğretime ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 247-265.
  • Stabback, P. (2016). What makes a quality curriculum. Current and critical issues in the curriculum and learning. IBE-UNESCO, Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002439/243975e.pdf
  • Tan-Şişman, G. ve Karsantık, Y. (2017). An investigation of the curriculum development process in Singapore and Turkey regarding administrative structure and reforms [Singapur ve Türkiye’de program geliştirme süreçlerinin yönetsel yapı ve reformlar açısından incelenmesi]. 26.Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi. Antalya, 20-23 Nisan, 2017. Ocak 2018 tarihinde http://2017.ices-uebk.org/dosyalar/files/ices2017 ozetkitabi_ v1.pdf adresinden erişildi.
  • Tekbıyık, A., & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23 – 37.
  • Türkeşsiz, S. (2008). MEGEP kapsamında motorlu araçlar teknolojisi alanı öğretim programlarının mevcut meslek liselerinde uygulanabilirlik düzeyinin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Unruh, G. G. & Unruh, A. (1984). Curriculum development, problems, process and progress. California: McCutchan Publishing Carparation.
  • Varış, F. (1978). Eğitimde program geliştirme “teori ve teknikler” (3. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. ve Yiğit, N. (2011). Fen ve teknoloji dersi 6. sınıf öğretim programına yönelik öğrenci görüş ve beklentileri. Milli Eğitim Dergisi, 40(190), 269-292.
  • Yiğit, N. (2002). Öğretim programları geliştirmede öğretmenin rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi, 296, 27-33.

The Views of the Teachers on the Concept of Curriculum in Vocational and Technical Education

Yıl 2019, , 262 - 286, 12.09.2019
https://doi.org/10.9779/pauefd.516706

Öz



The aim of the present study was to investigate the teachers’ opinions about the theoretical and practical aspects of the curriculum in vocational and technical education. Employing phenomenological research design, the study conducted with totally 19 teachers who took part in the Curriculum Development Commissions in the years between 2012-2016 as well as working at the public vocational-technical high schools located in Ankara. The participants were selected through criterion and maximum variation sampling strategies. The data gathered via the semi-structured interview schedule were analyzed through content analysis. The findings revealed that the vocational and technical education teachers defined curriculum as a guideline for educational and instructional activities. Although they revealed some awareness about the theoretical and practical issues of curriculum, some of them have inadequate knowledge about the aspects of the curriculum.




Kaynakça

  • Aktaş, M. (2012). Metal teknolojisi öğretmenlerinin mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında uygulanan metal teknolojisi alanı modüler öğretim programı hakkında görüşleri: Antalya örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (9.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arabacıoğlu, T. (2013). Bilişim teknolojisi öğretmenlerinin modüler eğitim programına ilişkin görüşleri: Aydın ilinde bir durum çalışması. İlköğretim Online, 12(1), 148-157.
  • Ata, U. (2007). Mesleki teknik eğitim ve MEGEP öğretim programlarına öğrenci ve öğretmen yaklaşımları (Bilişim Teknolojileri Alanında uygulama). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aykaç, N. ve Aydın, H. (2006). Öğrenme öğretme sürecinde planlama ve uygulama. Ankara: Natürel Yayıncılık.
  • Bümen, N. T. ve Aktan, S. (2014). Yeniden kavramsallaştırma akımı ışığında Türkiye’de eğitim programları ve öğretim alanı üzerine özeleştirel bir çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1123-1144.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem ACreswell, J. W. (2014). Araştırma deseni-nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev. Edt.). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2014). Eğitimde program geliştirme.(21.Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Ekşioğlu, S. (2013). Mesleki ve teknik liselerde uygulanan modüler öğretim programının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ergin, Ö. (2008). MEGEP kapsamında meslek liselerinin bilişim teknolojileri alanı için geliştirilen eğitim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. (6. Baskı). Ankara: Yelkentepe.
  • Gutek, G. L. (2014). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. (N. Kale, Çev.). Ankara: Ütopya Yayınları
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Öğretim ilke ve yöntemleri: Eğitim programları ve öğretim. (4. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İşman, A. ve Eskicumalı, A. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Sempati Yayıncılık.
  • İşoğlu, İ. V. (2010). MEGEP bilişim teknolojileri alanı modüllerinin öğretmen görüşleriyle değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi , Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MTEGM. (2014).Mesleki ve teknik öğretim programları ve materyalleri geliştirme usul ve esasları. Ankara: Yazar.
  • Oliva, P. F. (2009). Developing the curriculum. New York: Pearson Allyn and Bacon.
  • Oliva, P., F. & Gordon, W., R. (2018). Veriye dayalı karar verme. (Tican-Başaran, S., çev.). K.Gündoğdu, (Ed). Program geliştirme içinde (211-240). Ankara: Pegem.
  • Seçilmiş, C. ve Ünlüören, K. (2010). Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerinde uygulanan modüler öğretime ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 247-265.
  • Stabback, P. (2016). What makes a quality curriculum. Current and critical issues in the curriculum and learning. IBE-UNESCO, Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002439/243975e.pdf
  • Tan-Şişman, G. ve Karsantık, Y. (2017). An investigation of the curriculum development process in Singapore and Turkey regarding administrative structure and reforms [Singapur ve Türkiye’de program geliştirme süreçlerinin yönetsel yapı ve reformlar açısından incelenmesi]. 26.Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi. Antalya, 20-23 Nisan, 2017. Ocak 2018 tarihinde http://2017.ices-uebk.org/dosyalar/files/ices2017 ozetkitabi_ v1.pdf adresinden erişildi.
  • Tekbıyık, A., & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23 – 37.
  • Türkeşsiz, S. (2008). MEGEP kapsamında motorlu araçlar teknolojisi alanı öğretim programlarının mevcut meslek liselerinde uygulanabilirlik düzeyinin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Unruh, G. G. & Unruh, A. (1984). Curriculum development, problems, process and progress. California: McCutchan Publishing Carparation.
  • Varış, F. (1978). Eğitimde program geliştirme “teori ve teknikler” (3. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. ve Yiğit, N. (2011). Fen ve teknoloji dersi 6. sınıf öğretim programına yönelik öğrenci görüş ve beklentileri. Milli Eğitim Dergisi, 40(190), 269-292.
  • Yiğit, N. (2002). Öğretim programları geliştirmede öğretmenin rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi, 296, 27-33.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Tan Şişman 0000-0002-3806-6086

Bilgen Kerkez 0000-0002-5124-6030

Yayımlanma Tarihi 12 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2019
Kabul Tarihi 28 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Tan Şişman, G., & Kerkez, B. (2019). Mesleki ve Teknik Eğitim Öğretmenlerinin Eğitim Programı Kavramına İlişkin Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 262-286. https://doi.org/10.9779/pauefd.516706