Dilin kullanımı, drama metinlerinde ana fikrin izleyiciye ya da okura etkili bir şekilde iletilmesi için oldukça önemlidir. Her yazarın kendine özgü bir biçemi olduğu önermesine dayanarak, birçok alt alanı ve araştırma alanını kapsayan Biçembilim, dilbilimin olanaklarından ve unsurlarından yararlanarak yazarın biçemini çözümleye imkân tanıyan temel bir eleştiri yöntemi olarak ortaya çıkar. Bu çalışma, John Osborne’un Öfke adlı oyununda dilin realizmi temel alan Kitchen Sink dramanın belirgin bir yönü olan şiddet temasını tasvir etmek için nasıl kullanıldığını incelemeye odaklanmaktadır. Bu çalışmada, oyundan seçilen belirli diyaloglara, özellikle sağlıklı bir iletişim için uygun bir diyalog yapısında iş birliğini hedefleyen İş Birliği İlkesinin (Cooperative Principle) incelenmesine odaklanan biçembilim kuramları ile yaklaşılmaktadır. Bu nedenle, İş Birliği İlkesi kuramını drama metinlerinin seçilen kısımlarına uygulanması, edebiyattaki diyalogların daha derinden anlaşılmasına olanak sağlar. Çalışmanın temel amacı, diyaloglardaki çoklu ve dengesiz ilke kullanımının kusurlu bir şekilde sonuçlandığını göstermektir. Bu durum, John Osborne’un ana karakterin Öfkeli Genç Adamlar (Angry Youg Men) dönemi İngiliz sosyal hayatını temsil ettiği bir Kitchen Sink Drama örneği olan Öfke adlı oyunundan seçilen alıntılar üzerinden örneklendirilmektedir. Bu bağlamda, çalışma incelenen diyaloglarda konuşmacılardan birinin sözel iletişimi etkisiz ve işlevsiz olarak algıladığı durumların yanlış anlamalara, iletişimsizliğe ve kimi zaman da çalışmada -sözel olmayan eylem- olarak nitelenen fiziksel şiddete yol açabileceğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Biçembilim Mutfak Lavabosu Tiyatrosu Öfke John Osborne İşbirlik İlkesi Fiziksel Şiddet Sözel Olmayan Eylem
ABSTRACT
It is crucial to use language effectively in dramatic texts to communicate a central idea to the audience or reader. Based on the premise that each writer has his/her own unique style, stylistics, which encapsulates many subfields and areas of research, appears as a cardinal method of criticism that allows analysing an author’s style by utilising the possibilities and elements of linguistics. The present study examines how language is used in John Osborne's Look Back in Anger to depict the theme of violence, a prominent aspect of Kitchen Sink Drama, which is grounded in realism. The analysis approaches the selected dialogues from the play through the lens of stylistic theories, specifically focusing on scrutinising them with the Cooperative Principle (CP) that targets cooperation in the structure of a proper dialogue for sound conversation. Therefore, applying CP theory to selected parts of drama texts effectively provides a deeper understanding of dialogues in the literature. The primary objective of this study is to illustrate that the multiple imbalanced uses of maxims in the dialogues may result in flawed or disrupted communication. This is exemplified through the selected excerpts from Look Back in Anger, a Kitchen Sink Drama in which Osborne’s protagonist represents the Angry Young Men generation in British society. In this context, the study demonstrates that in the analysed dialogues, instances where one of the speakers perceives verbal communication as ineffective and dysfunctional may lead to misunderstandings, communicative breakdowns, and, at times, physical violence, which is identified in the study as a “Non-verbal Act.”
Stylistics Kitchen-Sink Drama Look Back in Anger John Osborne Cooperative Principle Physical Violence Non-verbal Act
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture, Literary Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 1, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 4, 2025 |
Acceptance Date | June 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 19 Issue: 1 |
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
General Manager | Genel Yayın Yönetmeni, Öğretmenler Caddesi No.14, 06530, Balgat, Ankara.
Communication | İletişim: e-mail: mkirca@gmail.com | mkirca@cankaya.edu.tr
https://cujhss.cankaya.edu.tr/
CUJHSS, eISSN 3062-0112