Robert Henryson, the medieval Scottish poet, wrote the Testament of Cresseid as a sequel to Chaucer’s Troilus and Criseyde. Chaucer treated the disloyalty of Criseyde to Troilus with respect to the circumstances that did not put all the blame on her. Henryson, however, depicts Cresseid as an arrogant, lustful and disloyal character who behaves disrespectfully against Eros and Venus. She is punished for her sins by contracting leprosy and at the end of the poem, she is disfigured and when she begs for alms from Troilus he does not even recognize her. In the Middle Ages it was believed that moral depravity and spiritual corruption were the reasons for leprosy. It was strongly associated with pride and lustfulness. Hence, Cresseid’s pride and arrogance lead her to insult the gods and she was punished by leprosy. Her leprosy caused her disfigurement, that is, her bodily beauty, and her pride and arrogance were tamed when she had to beg for alms. Finally, at the end of the poem, which is specified to be a tragedy, she came to the realization of her fault and sins. Leprosy in the Middle Ages was also regarded as a divine favor, as it purified the soul and although the leper suffered bodily in this world s/he would win her/his wealth in the other world. In this poem, Henryson presents leprosy not only as an illness but employing medieval medical knowledge and myths turns the illness into a healing agent in the recognition and spiritual growth and perhaps salvation of Cresseid.
Ortaçağ İskoç şairlerinden Robert Henryson Testament of Cresseid eserini Chaucer’in Troilus and Criseyde eserinin devamı olarak yazmıştır. Chaucer eserinde Criseyde’nin Troilus’a olan sadakatsizliğinde koşulları düşünerek onu çok suçlamaz. Buna karşın Henryson kendi eserinde Cresseid’i Eros ve Venüse karşı saygısızca davranan, kibirli, şehvet dolu ve sadakatsiz bir karakter olarak çizer. Bu günahlarının bir cezası olarak eserin sonunda cüzzam hastalığına yakalanır ve hayatta kalabilmek için dilenirken onu gören Troilus onu tanıyamaz. Ortaçağ’da, cüzzamın ahlaki çöküş ve dini değerlerin kaybından kaynaklandığına inanılırdı ve kibir ve şehvetle özellikle ilişkilendirilirdi. Cresseid’in kibir ve gururu onun tanrılara hakaret etmesine yol açmış ve kendisi cüzzam hastalığı ile cezalandırılmıştı. Cüzzam onun güzelliğini bozmuş, hayatta kalabilmek için dilenmeye başlamış ve böylece onun kibir ve gururu bir şekilde dize getirilmişti. Eserin son kısmında ifade edildiği şekliyle, bu trajedinin sonunda o günahlarını ve hatalarını idrak eder. Ortaçağ’da cüzzam aynı zamanda tanrının bir lütfu olarak da tanımlanmaktaydı, çünkü bu hastalık ruhu arındırıyordu ve ayrıca bu dünyada cefa çekildiğinden öbür dünyada hastalar ödüllendirilecekti. Henryson bu eserinde Ortaçağ’da geçerli olan tıbbi bilgileri ve inançları da kullanarak cüzzamı hem bir hastalık olarak işler hem de Cresseid’in günahlarını anlamasına yardımcı olan ve böylece ruhen aydınlanmasını sağlayan bir sağaltıcı olarak sunar.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 1, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 23, 2025 |
Acceptance Date | May 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 19 Issue: 1 |
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
General Manager | Genel Yayın Yönetmeni, Öğretmenler Caddesi No.14, 06530, Balgat, Ankara.
Communication | İletişim: e-mail: mkirca@gmail.com | mkirca@cankaya.edu.tr
https://cujhss.cankaya.edu.tr/
CUJHSS, eISSN 3062-0112